Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
Rajd ŚwidnickiRAJDYRSMP

86 załóg na start sezonu. Lista na Świdnicki opublikowana

86 załóg na start sezonu. Lista na Świdnicki opublikowana

Blisko 90 załóg stawi się w Świdnicy na inauguracji rajdowego sezonu. W tym gronie jest 65 duetów zgłoszonych do rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i 21 załóg w rajdówkach sprzed lat, które powalczą w ramach mistrzostw historycznych. Zawody organizowane przez Automobilklub Sudecki odbędą się w dniach 22-23 kwietnia.

Rajd Świdnicki po raz siódmy w ciągu ostatniej dekady rozpoczyna sezon krajowego czempionatu. Zawody, organizowane do 2010 roku pod nazwą Rajd Elmot, już od 45 lat są obecne w kalendarzu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Trasa tegorocznej edycji rajdu składa się z 13 odcinków specjalnych o łącznej długości 132,6 km wytyczonych na asfaltowych drogach w Górach Sowich i Górach Wałbrzyskich, a także na ulicach Świdnicy. Cztery oesy zaplanowano na sobotę, 22 kwietnia, w tym również dwa przejazdy nieco ponad 3-kilometrowej próby w Świdnicy. W niedzielę, zawodników czeka dziewięć odcinków specjalnych.

Predko/Browiński (Peugeot 208 Rally4) - Rajd Świdnicki 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Grzyb przed szansą na piąty triumf

12 załóg przywiezie do Świdnicy rajdówki klasy R5/Rally2, czyli najszybsze i najbardziej zaawansowane samochody, jakimi można rywalizować w rajdach w Polsce. Wśród nich są zdecydowani faworyci 51. Rajdu Świdnickiego, czyli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Grzyb wielokrotnie stawał na podium tej imprezy, w tym cztery razy na najwyższym stopniu. W tym roku wrocławianin powalczy o swój piąty triumf w Rajdzie Świdnickim, czym może wyrównać rekord niezapomnianych mistrzów – Mariana Bublewicza i Janusza Kuliga. Zadanie Grzybowi może nieco ułatwić nieobecność Kacpra Wróblewskiego i Toma Kristenssona. Wróblewski, który w duecie z Jakubem Wróblem wygrał dwie poprzednie edycje Rajdu Świdnickiego, nie zgłosił się do inauguracyjnej rundy RSMP. Z kolei Szwed – ubiegłoroczny mistrz Polski – wraz ze swoim pilotem Andreasem Johanssonem zdecydował się na rywalizację w mistrzostwach Europy.

Samochodami najwyższej klasy dysponować będą także inni kierowcy, którzy mają na swoim koncie podium wywalczone na oesach wokół Świdnicy, czyli Maciej Lubiak (pilot: Grzegorz Dachowski, Skoda Fabia Rally2 evo) oraz Sylwester Płachytka (pilot: Jakub Gerber, Skoda Fabia Rally2 evo). Najpopularniejszą konstrukcją w klasie R5/Rally2 jest Skoda Fabia, którą wystartuje sześć załóg. Dwie pojadą Citroenami C3 Rally 2 (Tochowicz/Białowąs oraz Kotarba/Kotarba), a na trasie kibice zobaczą jeszcze takie samochody, jak Hyundai i20 R5 (Szeja/Szeja), Volkswagen Polo GTI R5 (Poloński/Sitek), Ford Fiesta Rally2 (Kołtun/Pleskot) i Citroen DS3 R5 (Marek Temple).

Grzyb/Sadowski (Skoda Fabia Rally2 evo) - Rajd Świdnicki 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

39 Samochodów z napędem na cztery koła

Blisko połowa z 87 zgłoszonych załóg wystartuje mocnymi i widowiskowymi rajdówkami z napędem na wszystkie koła. W RSMP takimi konstrukcjami dysponować będzie 30 duetów, a pozostałe 9 to uczestnicy mistrzostw historycznych.

W Świdnicy pojawią się także Martins Sesks i Renars Francis, znani ze startów w mistrzostwach Europy. 23-letni Łotysz skorzysta ze Skody Fabii Rally2 Kit, czyli rajdówki z napędem 4×4, wyposażonej w zestaw przeróbek, które upodabniają czeski samochód do konstrukcji Rally2.
Ciekawie zapowiada się rywalizacja w klasie 3 (Rally3), do której dołączyli nowi zawodnicy. W poprzednim sezonie w tej kategorii regularnie rywalizowały dwie załogi, a w Rajdzie Świdnickim o zwycięstwo powalczy już sześć duetów. Każdy z nich dysponuje identycznym samochodem – Fordem Fiestą Rally3, co zwiastuje wyrównany pojedynek o zwycięstwo w klasie. Skonstruowana i budowana w krakowskim oddziale M-Sportu Fiesta Rally3 jest obecnie jest jedynym dostępnym obecnie samochodem tej kategorii. Do takiego samochodu przesiada się m.in. 23-letni Piotr Parys, który utworzy załogę z doświadczonym Damianem Sytym.

Kowal/Lenkowski (Ford Fiesta Rally3) - Rajd Świdnicki 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Czołówka i nowe twarze w ośce

Pozostałe 36 zgłoszonych załóg to duety w samochodach z napędem na jedną – przednią lub tylną oś. Zabrakło wśród nich urzędujących mistrzów Polski w klasie 2WD, czyli Adama Sroki i Patryka Kielara, których starty zatrzymały problemy budżetowe. Na szybkich oesach wokół Świdnicy zdecydowanym kandydatem do zwycięstwa w „ośce” jest Jacek Sobczak. Kierowca, pilotowany przez Mateusza Pawłowskiego, dysponuje niezwykle mocnym Porsche 911 GT3, a swoje tempo potwierdził już rok temu wygrywając Rajd Świdnicki w klasie 2WD. O miejsca na podium powalczą także inni czołowi zawodnicy krajowej ośki: Gracjan Predko i Michał Jurgała (Peugeot 208 Rally4), Grzegorz Bonder i Kamil Heller (Renault Clio Rally4), Błażej Gazda z Maciejem Mikuliszynem (Peugeot 208 Rally4) oraz Marek Nowak i Adrian Sadowski (Opel Corsa Rally4). Z wspomnianymi kierowcami zmierzy się również 23-letni Filip Pindel (pilot: Krzysztof Pietruszka, Peugeot 208 Rally4), który w poprzednim sezonie rywalizował w rundach mistrzostw Czech.

W gronie 21 załóg zgłoszonych w ramach HRSMP jest aż 9 duetów w samochodach z napędem na wszystkie koła. Fordem Sierrą RS Cosworth wzorowanym na rajdówce Mariana Bublewicza pojadą Marek Suder i Marcin Kowalik – urzędującym mistrzowie Polski w rajdach historycznych. Start w Świdnicy zaanonsował także Robert Luty (pilot: Marcin Celiński, Subaru Legacy 4WD), który trzy razy sięgał po tytuł w klasyfikacji generalnej HRSMP.

Harmonogram 51. Rajdu Świdnickiego – 1. rundy RSMP 2023

Sobota, 22 kwietnia (4 odcinki specjalne, łącznie 27,45 km):

  • 9:00-12:00 – odcinek testowy (6,9 km)
  • 14:30 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (Stadion OSiR, Świdnica)
  • 16:00 – OS 1: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
  • 16:20 – OS 2: Świdnica – Dziećmorowice – Puchar Dziećmorowic, 12,4 km)
  • 17:00 – OS 3: Walim – Rościszów (8,85 km)
  • 18:27 – serwis A: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
  • 19:00 – OS 4: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
  • 19:15 – serwis B: Stadion OSiR, Świdnica (45 min.)

Niedziela, 23 kwietnia (9 odcinków specjalnych, łącznie 105,15 km)

  • 7:00 – serwis C: Stadion OSiR, Świdnica (15 min.)
  • 8:18 – OS 5: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)
  • 9:02 – OS 6: Rościszów – Walim (8,45 km)
  • 9:36 – OS 7: Dziećmorowice – Świdnica (12,5 km)
  • 10:13 – serwis D: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
  • 11:46 – OS 8: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)
  • 12:30 – OS 9: Rościszów – Walim (8,45 km)
  • 13:04 – OS 10: Dziećmorowice – Świdnica (12,5 km)
  • 13:41 – serwis E: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
  • 15:14 – OS 11: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)
  • 15:58 – OS 12: Rościszów – Walim (8,45 km)
  • 16:32 – OS 13: Dziećmorowice – Świdnica (Power Stage, 12,5 km)
  • 18:00 – ceremonia zakończenia zawodów (Stadion OSiR, Świdnica)
Byśkiniewicz/Siatkowski (Hyundai i20 R5) - Rajd Świdnicki 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)



Wybrane dla Ciebie