Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
WYŚCIGI

Dwunastu młodych, utalentowanych kierowców rywalizuje o tytuł kolejnego Juniora Porsche

Dwunastu młodych, utalentowanych kierowców rywalizuje o tytuł kolejnego Juniora Porsche

Już niedługo przed nowym Juniorem Porsche otworzą się drzwi do profesjonalnej kariery wyścigowej. Dwunastu utalentowanych młodych kierowców wzięło udział w trzydniowym procesie selekcji na torze Autódromo Internacional do Algarve w Portugalii. Wszyscy kandydaci pochodzą ze światowych markowych pucharów Porsche. Ich cel: zostać trzydziestym Juniorem Porsche w 26-letniej historii tej wzorowej inicjatywy na rzecz rozwoju młodych kierowców. Jak dotąd program zdążył wykształcić szereg mistrzów świata, zwycięzców klasyfikacji generalnej Le Mans i mistrzów DTM.

Stuttgart. Wszystkich dwunastu kandydatów na stanowisko Juniora Porsche łączy jedno: w momencie selekcji mieli nie więcej niż 24 lata. W 2023 r. ci utalentowani młodzieńcy z sukcesami ścigali się za kierownicą około 510-konnego Porsche 911 GT3 Cup w co najmniej jednej z ponad 30 markowych serii pucharowych producenta sportowych aut. Teraz zmierzyli się ze sobą w idealnych warunkach, jakie zapewnia tor Grand Prix Portugalii – Autódromo Internacional do Algarve o długości 4653 m. W ciągu dwóch dni przejechali tam łącznie 820 okrążeń, pokonując dystans 3841 km. Cztery wyścigowe maszyny Cup, którymi dysponowali, były zasilane wyłącznie paliwem potencjalnie niemal neutralnym pod względem emisji CO2, pochodzącym z chilijskiej pilotażowej fabryki e-paliw Haru Oni. Zakład ten stanowi efekt wspólnej inicjatywy Porsche, chilijskiej firmy HIF Global (Highly Innovative Fuels) i międzynarodowych partnerów, takich jak Siemens Energy. Obiektem zarządza HIF Global.

Naszym celem jest zapewnienie wszystkim możliwie równych warunków rywalizacji” – podkreśla Sascha Maassen. Były kierowca fabryczny Porsche jako mentor wspiera młodych kierowców przed wyścigowymi weekendami, w trakcie kolejnych rund oraz przygotowań, a także jest członkiem komisji selekcyjnej. „Różnice powinny dotyczyć uczestników, a nie warunków zewnętrznych. Podchodzimy do tego z wielką starannością, na przykład najlepiej jak potrafimy staramy się równoważyć korzyści i straty wynikające z wagi. Ważną rolę z pewnością odgrywają tu bezbłędne osiągi na torze i szybkie czasy okrążeń za kierownicą 911 GT3 Cup. Jednocześnie przyglądamy się jednak zachowaniu kandydatów – jak współpracują z inżynierami, jakie opinie przekazują na temat samochodu oraz czy potrafią się uczyć i motywować zespół. Junior Porsche automatycznie pełni rolę przedstawiciela marki. Musi umieć radzić sobie z mediami i budować odporność psychiczną. Ostatecznie różnicę robi cały pakiet, który wniesie wybrany utalentowany młodzieniec”.

Dla dwunastu kandydatów udział w programie selekcji na Juniora Porsche to jeden z najważniejszych kamieni milowych w ich raczkujących karierach w sporcie motorowym. Oprócz sponsoringu o wartości do 225 tys. euro zwycięzca otrzyma szerokie wsparcie od Porsche Motorsport, obejmujące wszystkie istotne aspekty kariery zawodowej. W przeszłości program pomógł już wielu Juniorom Porsche uzyskać status kierowcy fabrycznego.

Najnowszego juniora, podobnie jak jego poprzedników, czeka pracowity sezon. W 2024 r. będzie się do niego zaliczać osiem wyścigów Porsche Mobil 1 Supercup w ramach europejskich rund Formuły 1 oraz, w idealnym przypadku, udział w jednym z regionalnych pucharów Porsche Carrera Cup. Ponadto Junior Porsche będzie brać udział w treningach mentalnych, seminariach medialnych, spotkaniach PR i innych działaniach marketingowych. Młodemu kierowcy będą towarzyszyć też specjaliści z zakresu medycyny sportowej.

Dwunastu kandydatów z dziewięciu krajów na trzech kontynentach i jeden cel

19-letni Callum Hedge mógł ubiegać się o nieoficjalną nagrodę jeszcze przed rozpoczęciem dni testowych – nagrodę za najdłuższą podróż do Portugalii. W tym roku Nowozelandczyk wygrał puchar Porsche Carrera Cup Australia oraz mistrzostwa Formula Regional Americas. Co więcej, zajął drugie miejsce w formule Regional Oceania. Również Riley Dickson odbył długi międzykontynentalny lot. Ten 21-letni Amerykanin z okolic stolicy Teksasu, Austin, zwyciężył w Carrera Cup North America. Valters Zviedris (22 lata) przyleciał do Portugalii z Łotwy. Na swoim koncie ma wygraną w Porsche Sprint Challenge Northern Europe.

Aldo Festante (23 lata) startował w Carrera Cup we Włoszech. 21-letni Szwed Hampus Ericsson reprezentuje Carrera Cup Scandinavia, a Adam Smalley (22 lata) zwyciężył w brytyjskiej edycji Carrera Cup i zajął trzecie miejsce w Porsche Sprint Challenge Southern Europe. Johannes Kapfinger z Niemiec (20 lat) został nominowany z ramienia Porsche Schweiz AG. Mimo że jest nowicjuszem, wygrał już puchar GT3 Cup w Porsche Sprint Challenge Switzerland. Z kolei 21-letni Alessandro Ghiretti występował w Carrera Cup France, gdzie zajął drugie miejsce. Ponadto wybrano go najlepszym debiutantem w Porsche Mobil 1 Supercup.

Zdecydowanie najliczniejsza delegacja – czterech kierowców – przyjechała z Holandii. Dirk Schouten (22 lata) startował w Carrera Cup Benelux. 17-letni Robert de Haan wygrał te mistrzostwa, a także Porsche Sprint Challenge Southern Europe. Był też drugim najlepszym debiutantem w Carrera Cup w Wielkiej Brytanii. Morris Schuring (18 lata) zajął ostatecznie piąte miejsce w Carrera Cup Deutschland 2023 i czwarte w Supercup po zwycięstwach w wyścigach obu tych serii. To samo dotyczy jego rodaka Loeka Hartoga: rosły 21-latek wygrał cztery wyścigi w niemieckiej edycji Carrera Cup i jeden w Supercup. To jego drugi udział w selekcji Porsche Motorsport.

Od Juniorów Porsche do mistrzów świata, zwycięzców Le Mans i mistrzów DTM

Koncepcja Juniorów Porsche sięga sezonu 1997. Od tamtej pory ten udany program sponsorski przyspieszył karierę 29 kierowców wyścigowych. Za najlepsze przykłady mogą służyć tu dzisiejszy ambasador marki Porsche Timo Bernhard (Junior Porsche w latach 2000-2001), Marc Lieb (2000-2002) i Earl Bamber (2014): wszyscy trzej przynajmniej raz wygrali legendarny 24-godzinny wyścig Le Mans za sterami Porsche 919 Hybrid, a także „zgarnęli” tytuły w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC). W tym roku Austriak Thomas Preining, Junior Porsche w latach 2017-2018, został pierwszym mistrzem DTM w historii Porsche za kierownicą nowego 911 GT3 R. Laurin Heinrich z Niemiec w swoim juniorskim sezonie 2022 wygrał Carrera Cup Deutschland, a także awansował do DTM. Jego następca Bastian Buus z Danii jest aktualnym mistrzem Porsche Mobil 1 Supercup.

Jesteśmy niezmiernie dumni z inicjatywy Juniorów Porsche” – stwierdza zwycięzca Le Mans i mistrz świata wyścigów samochodów sportowych Marc Lieb, jeden z pierwszych uczestników programu rozwoju młodych talentów, a obecnie menedżer ds. komunikacji sportowej w Porsche. „To jeden z najbardziej owocnych programów dla juniorów w sporcie motorowym, odróżniający nas od innych producentów. Ten program zapewnił mojej karierze zdecydowany impuls i 23 lata temu utorował mi drogę do profesjonalnego sportu motorowego. Bez tego wsparcia moje marzenie o wygraniu 24-godzinnego wyścigu Le Mans prawdopodobnie nigdy by się nie spełniło”.



Wybrane dla Ciebie