
Po wielkim zaniepokojeniu, spowodowanym nowymi przepisami dotyczącymi przeglądów, oficjalne stanowisku postanowił wydać Polski Związek Motorowy.
Przypomnijmy, w zeszłym tygodniu Sejm uchwalił nowe przepisy w kodeksie ruchu drogowego. Dotyczą one obowiązku wykonywania zdjęć przez diagnostów, podczas przeglądu samochodu. Problem polega na tym, że ta zmiana właściwie uniemożliwia dopuszczenie rajdówek do ruchu. Co ciekawe nawet z obecnie panującymi zasadami, samochód rajdowy nie byłby w stanie przejść legalnego przeglądu. Dlaczego? Otóż samochody wyczynowe posiadają na przykład klatkę bezpieczeństwa, która (jako znacząca ingerencja w nadwozie pojazdu) jest po prostu nielegalna. Tak więc nieoficjalnie, do tej pory przeglądy rajdówek załatwiało się „polubownie”. Nowe przepisy nie dopuszczają jednak takiej możliwości.
Sprawę nagłośnił na YouTube kanał MotoPRawda, co poskutkowało szeregiem apeli i zarzutów do PZM o dopuszczenie do takiej sytuacji, jak również o brak podjęcia znaczących działań, w związku z uchwałą. Do tych głosów postanowił się dzisiaj odnieść sam Polski Związek Motorowy. W oświadczeniu, PZM informuje, że wykonuje działania w tym temacie.
Prowadzone obecnie wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury prace, mają na celu ustalenie sposobu dopuszczenia do ruchu drogowego tych samochodów, tak aby mogły one bez przeszkód podczas zawodów sportowych współuczestniczyć w ruchu drogowym.
-czytamy w oświadczeniu
PZM nie podaje jednak nad jakimi rozwiązaniami pracują razem z ministerstwem. Informacje na ten temat w oświadczeniu są raczej ogólnikowe.
Konieczność wdrożenia do ustaw,[…] nowych zapisów oraz wymogów określenia zupełnie nowego zestawu warunków technicznych dla tej specjalistycznej grupy samochodów, powodują znaczny stopień skomplikowania tych prac utrudniając szybkie wdrożenie satysfakcjonującego rozwiązania. Dodatkowo ww. prace zostały spowolnione z uwagi na trudną, ogólną sytuację związaną z pandemią COVID-19.
-tłumaczą związkowcy
Co ciekawe podobne zapisy występują ma przykład w Czechach, czy Wielkiej Brytanii. Tam jednak samochody przystosowane do sportowych motorowych podlegają pod osobną kategorię pojazdów uzupełnioną o dodatkowe przepisy, pozwalające np. na hamulec hydrauliczny, czy klatkę bezpieczeństwa.
A co wy myślicie o tej sprawie? Dajcie nam znać w komentarzach.
Już dawno PZM powinien zainterweniować w tej sprawie. Widocznie w ich mniemaniu tak zwane załatwianie przeklądu samochodu rajdowego na stacji kontroli pojazdów to nic złego , rzecz normalna ,moralnie dopuszczalna ciekawe w których kwestiach jeszcze kierują się tą logiką ? Patrząc na stan ogólny rajdów ich popularność , dostępność dla szerszej rzeszy kierowców , regulaminy to chyba PZM-otu już dawno rajdy jako dyscyplina sportowa nie interesują.