Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
FELIETONYRAJDYWRC

Elfyn Evans – Początki kierowców WRC #1

Elfyn Evans – Początki kierowców WRC #1

Jak zaczynali swoją karierę czołowi kierowcy WRC? Niektórzy potrzebowali mało czasu, aby znaleźć się w stawce Mistrzostw Świata, a niektórzy trochę więcej poświęcili czasu na starty w krajowych mistrzostwach. Mimo, że wszyscy zaczynali od zera to każdemu udało się osiągnąć ten sam cel, czyli bycie wśród czołówki WRC. Przyjrzyjmy się jak najlepsi kierowcy na świecie zaczynali swoją przygodę z tym sportem. Na początek aktualny lider klasyfikacji generalnej – Elfyn Evans!

Elfyn Evans – czarny koń tegorocznych Mistrzostw Świata. Swoją karierę rozpoczął za kierownicą Nissana Micry. W sezonie 2006 zaliczył kilka startów w lokalnych, amatorskich imprezach w Wielkiej Brytanii. To były zupełnie inne czasy. Na starcie większości rund stawiało się ponad 150 załóg. Przy takiej stawce większość zawodników brała sobie na cel bycia jak najwyżej w generalce rajdu. Podczas swojego debiutu na rajdowych trasach Elfyn po ośmiu odcinkach zajął 124 miejsce na ok. 150 załóg. W dalszej części sezonu zaliczył kolejne sześć startów gdzie jego najlepszym wynikiem było 82 miejsce w generalce, a 4 w klasie podczas Plains Forest Rally.

Elfyn Evans
Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Elfyn Evans – co było dalej?

Sezon 2007 to dla Evansa ogromny progres. Przesiadł się do mocniejszej Fiesty St startując w 10 rajdach, w tym m.in debiutując w domowej rundzie WRC. Podczas jednego ze startów rywalizował w markowym pucharze Fiesta Sporting Trophy Rally gdzie zajął trzecie miejsce na 10 załóg. Ostatnim startem w tamtym sezonie był Wales Rally GB. Na starcie do rundy WRC pojawiło się mocna czołówka, m.in Latvala, Gronholm, Sordo, Loeb.

Z pewnością Elfyn wtedy nie przypuszczał, że za parę lat będzie miał okazję się zmierzyć z kilkoma z tych wyżej wymienionych kierowców. Ten rajd ukończył fenomenalnym wynikiem, wygrał klasę N3 z przewagą ponad 3min nad drugą załogą, a w generalce zajął 40 miejsce na 80 załóg, które dojechały do mety. Kolejny rok przyniósł jeszcze więcej sukcesów. Z siedmiu startów za kierownicą ponownie Forda Fiesty St pięć z nich ukończył na podium. W tamtym sezonie zdobył również licencję, która otworzyła mu drogę na starty w krajowym czempionacie.

Elfyn Evans
Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Kolejny sezon za kierownicą Forda

Na kolejny sezon został przy dobrze znanej sobie konstrukcji od Forda. Pierwszy start musiał wcześniej zakończyć z powodu awarii, ale później jak się rozkręcił tak go nikt nie zatrzymał. Kolejne siedem startów kończył na podium w klasie oraz na wysokim miejscu w klasyfikacji generalnej. W połowie sezonu przesiadł się do znaczniej konkurencyjnego Forda Fiesty R2, którym dokończył program startów w Mistrzostwach Wielkiej Brytanii. Dzięki takim wynikom oraz świetnej jeździe na koniec sezonu plasuje się na wysokim 13 miejscu w klasyfikacji generalnej.

Po kilku sezonach spędzonych w przednionapędowych samochodach Elfyn zrobił dużo krok naprzód wybierając na 2011 Subaru Impreze Sti N15. W międzyczasie oprócz Mistrzostw Wielkiej Brytanii zaliczył trzy rundy WRC. Rund w Finlandii oraz Wielkiej Brytanii niestety nie ukończył, natomiast Rally France ukończył na 16 miejscu w generalce. Ale starty w lokalnych imprezach może zaliczyć do bardzo udanych. Wygranie dwóch rund zaowocowało zdobyciem tytułu Vice Mistrza Wielkiej Brytanii. W kilku rajdach zabrakło zwyczajnie szczęścia, ale mimo to Elfyn mógł się cieszyć z tego tytułu, który otworzył nowy rozdział w jego karierze. W kolejnym sezonie zadebiutował w pełnym programie startów w WRC Academy za kierownicą Forda Fiesty R2. A resztę historii, już każdy dobrze zna…


Elfyn Evans na Rallypl – KLIK!
Strona internetowa Elfyna – KLIK!



Wybrane dla Ciebie