
Pierwszy Yaris Rally2-Kit na starcie sezonu ERC
Młody Francuz Victor Cartier przejdzie do historii podczas tegorocznego Rajdu Polski. Stanie się on bowiem pierwszy zawodnikiem w historii, który pojedzie w rundzie Mistrzostw Europy za kierownicą samochodu Rally2-Kit. Kierowca zbudował swoją rajdówkę na bazie Toyoty Yaris.
Cartier od zawsze był związany z tym konkretnym modelem samochodu. Francuz zaczynał swoją rajdową karierę w 2015 roku również za kierownicą Yarisa, tyle że jego pierwszej generacji. Zawodnik pokazał się z dobrej strony przez ostatnie pięć lat w swojej ojczyźnie. Jednak, jak sam mówi, to przenosiny do ERC będą pierwszym poważnym krokiem w jego karierze.
Victor Cartier
Mamy dwa naprawdę piękne cykle mistrzostw we Francji, zarówno na asfalcie, jak i szutrze, z wysokim poziomem jazdy. Ale wybrałem ERC, ponieważ rywalizuje tu kilka aut Rally2-Kit i jest to najlepsze miejsce by porównać się z samochodami tej samej kategorii. To także świetny sposób na postęp i odkrywanie czegoś innego, różnych rajdów i krajów.
Cartier zadebiutuje w swojej Toyocie Yaris podczas tegorocznego Rajdu Polski. Jednak Francuza zobaczymy w tym sezonie nie tylko na Mazurach. Planuje on pojechać we wszystkich ośmiu rundach Mistrzostw Europy. Mimo faktu, iż będzie to pierwszy pełny sezon Cartiera, podchodzi on do rywalizacji bardzo ambitnie.
To dla nas ogromne wyzwanie. Naszym głównym celem w tym sezonie jest zdobycie tytułu ERC2. To bardzo ambitne, ale żeby się rozwijać, trzeba stawiać sobie wysokie cele. Skupiamy się na ERC2 w tym roku, a w przyszłym sezonie pójdziemy szczebel wyżej. Moim marzeniem jest zostać profesjonalnym kierowcą Rajdowych Mistrzostw Świata i zrobię wszystko, aby tak się stało.
W wywiadzie z ERC, francuski kierowca zdradził też jak przygotowuje się do startu nowego sezonu.
Kiedy nie jeżdżę, pracuję nad moim samochodem, wprowadzam ulepszenia i przygotowuję się do wszystkich zawodów ERC. Uprawiam też wiele sportów, aby rozwijać swoją kondycję fizyczną. Analizuję swoje kamery pokładowe i te z rajdów Mistrzostw Europy, aby robić postępy w prowadzeniu samochodu z napędem na 4 koła i poznawać konkretną nawierzchnię dla każdej imprezy. ERC zajmuje 100 procent mojego czasu. Do tej pory przeprowadziliśmy kilkudniowe testy z Michelin i zawieszeniem Donerre. Ale były też takie z własnej inicjatywy, aby poprawić samochód i moją jazdę.
Yaris Rally2 i pół

Najciekawszym aspektem debiutu Victora Cartiera w ERC zdecydowanie jest jego samochód. Yaris francuskiego kierowcy wygląda jak Rally2, ma napęd na cztery koła i pięciobiegową skrzynię. Czy wobec tego możemy go nazwać samochodem Rally2? Cóż, nie do końca. Rajdówka Cartiera podchodzi pod klasę Rally2-Kit. Samochody tej kategorii mają nadwozie Rally2, ale różnią się pod zespołami. Największą z tych różnic jest silnik, a konkretnie jego moc. Podczas gdy rajdówki Rally2 generują około 280KM, silniki Rally2-Kit pozwalają im generowanie mocy rzędu zaledwie 263KM. Tak więc mimo że te dwie kategorię klasy rywalizują razem w ramach kategorii RC2, to samochody „-Kit” nie mają większych szans z Rally2.
Mimo wolniejszego sprzętu, Cartier nadal pozostaje pełen nadziei.
Victor Cartier
Moim pierwszym samochodem rajdowym była Toyota Yaris pierwszej generacji. Nie było mnie stać na wypożyczenie lub kupno Rally2, aby się rozwijać. Najbardziej otwartą dla mnie drogą był Rally2-Kit. Właśnie skończyłem studia inżynierskie w zakresie projektowania mechanicznego. Więc pomysł polegał na zaprojektowaniu i zbudowaniu własnego samochodu. Unikalnego i oryginalnego samochodu. Wybór Toyoty Yaris był dla mnie naturalny.
Po pierwszych testach i występach Francuz wydaje się zadowolony ze swojej konstrukcji.
Prowadzenie samochodu jest bardzo przyjemne. To dobre auto do nauki jazdy z napędem na wszystkie koła. Donerre wykonało bardzo dobre amortyzatory dla mojej Toyoty Yaris. Skuteczność opon Michelin pozwala wykorzystać potencjał samochodu. Chociaż koszty są niższe niż w przypadku Rally2, nasz silnik jest słabością ze względu na różnicę mocy między Rally2 a Rally2-Kit. Mamy nadzieję, że nasze amortyzatory Donerre zrobią różnicę.
Victor Cartier i jego pilot Fabien Craen zmierzą się w klasie ERC2 z trzema Swiftami R4lly S. Możliwe, że francuskiej załodze przyjdzie rywalizować także z Audi A1 Quattro Mattiasa Ekströma, które jest obecnie na etapie testów. Należy jednak pamiętać, że samochodów Rally2-Kit nie będzie nam dane oglądać długo. Z końcem 2021 roku przestaną one być dozwolone do rywalizacji w Mistrzostwach Świata i Europy.