
ORLEN Akademia Kartingowa – co się z nią dzieje?!
Krótko po ogłoszeniu współpracy PKN ORLEN z Alfa Romeo Racing pojawiły się informacje na temat planowanego projektu Orlen Akademii Kartingowej. W jej ramach trzech kierowców miałoby trenować i ścigać się pod skrzydłami zespołu Sauber Motorsport… a przynajmniej takie były domysły. Były one oczywiście oparte na tym, że obecne struktury Alfy Romeo w F1 wciąż są bardzo mocno powiązane z Sauberem. Za hucznymi zapowiedziami nie szły jednak praktycznie żadne konkrety. Z miesiąca na miesiąc zainteresowanie tematem w mediach oraz wśród kibiców spadało, a następnie świat zajął się problemem koronawirusa. To całkowicie położyło temat. Z ręką na sercu, czy ktokolwiek z Was wiedział o tym, że do kartingowego zespołu Sauber Motorsport dołączyło już dwóch polskich kierowców, a trzeci ściga się gokartem marki Roberta Kubicy? Medialne nagłośnienie tych wydarzeń pozostawia niestety wiele do życzenia!
Jakość zespołu Sauber Karting Team
Sauber Karting Team to zespół kartingowy należący do rodziny Sauber Motorsport. Korzysta on z podwozi marki Kart Republic, tak samo zresztą jak akademia Nico Rosberga. Kart Republic to obiektywnie oceniając bardzo solidny sprzęt, który pozwala kierowcom na regularne meldowanie się w ścisłej czołówce zawodów. Zespół ma dobre struktury i może pochwalić się sukcesami swoich kierowców. Harry Thompson i Dexter Patterson to dwójka najbardziej utytułowanych zawodników należących do tego składu. Ten pierwszy 5 sierpnia obchodził 16 urodziny, a na swoim koncie ma już 2 Mistrzostwa Niemiec, 2 Wicemistrzostwa Europy oraz dwa tytuły Drugiego Wicemistrza Świata. Wygląda to imponująco. Dexter Patterson jest rok starszy od swojego kolegi. Jego największe sukcesy to Mistrzostwo Świata z 2017 roku oraz II Wicemistrzostwo Europy z sezonu 2019. Dexter wygrywał w swojej karierze również prestiżową WSK Super Master Series oraz ukończył Mistrzostwa Włoch na miejscu drugim. Teraz Patterson przenosi się do Formuły 4. Jak widać, Sauber Karting Team ma w swoich szeregach naprawdę szybkich zawodników.
Partnerstwo Sauber Karting Team oraz PKN ORLEN już ma miejsce. W ostatnim czasie na gokartach tej ekipy zaczęły pojawiać się logotypy polskiego koncernu – i to nie tylko na tych prowadzonych przez naszych kierowców. Rodzi się zatem pytanie, dlaczego tak promowana na początku (i słusznie!) inicjatywa nagle przestała być nagłaśniana? Jeżeli ktoś zna odpowiedź, niech się nią podzieli…

Czaja i Pyłka w składzie Sauber Karting Team
Jak wspomniałem na początku, dwóch polskich kierowców już teraz ściga się w barwach Saubera. Z tego, co kilka miesięcy temu można było usłyszeć w komunikatach koncernu ORLEN, trzech kierowców kartingowych miało skorzystać na współpracy z Alfą Romeo. Nigdy nie poznaliśmy jednak kryteriów wyboru, a sam ORLEN niespecjalnie chwali się teraz Piotrem Czają i Oliwierem Pyłką, którzy to właśnie oni zostali włączeni do zespołu Sauber Karting Team. Czy ktoś uważa, że to naprawdę nie ma nic wspólnego z porozumieniem, o którym mówił Orlen? Jeżeli tak, to jest to bardzo interesujący zbieg okoliczności. Jeśli nie, dlaczego nikt wcześniej o tym głośno nie mówił? Informacje w mediach związanych wyłącznie z kartingiem, które robią świetną robotę, to chyba jednak trochę za mało dla przeciętnego odbiorcy.
Piotr Czaja – Zadebiutował w Sauber Karting Team 5 lipca we włoskiej Adrii podczas jednej z rund prestiżowej serii WSK. Jest kierowcą uważanym na naszym lokalnym podwórku za bardzo szybkiego, o czym świadczą m.in. zdobyte w 2019 roku Wicemistrzostwo Polski, Wicemistrzostwo Rok Cup Poland oraz Wicemistrzostwo Rotax Max Challenge Poland. Zajął także drugą lokatę w zawodach Rotax International Trophy 2019, rozgrywanych w znanym Le Mans we Francji. To zaledwie kilka jego osiągnięć. Piotr startuje aktualnie w kategorii Mini60.

Oliwier Pyłka – Dotychczas ścigał się w brytyjskiej ekipie Dan Holland Racing, którą możecie łączyć i kojarzyć z nazwiskiem Lando Norrisa. Dokładnie, obecny kierowca McLarena także występował w tych barwach. Pyłka jest jednym z najzdolniejszych polskich kierowców eksportowych. Do tej pory rywalizował w kategorii Junior OK. Jego testy w Sauberze poszły na tyle dobrze, że Sauber oraz Kart Republic przeforsowało awansowanie go do kategorii Senior OK. Oli regularnie stawał na podium w seriach IAME i Rotax, na swoim koncie ma również zwycięstwo w Rotax Winter Cup w Hiszpanii oraz reprezentowanie Polski w Finale Światowym Rotaxa.

Kucharczyk z podwoziem marki RK
Jest jeszcze jeden zawodnik, który w ostatnim czasie zaczął pojawiać się na włoskich torach z widocznym wsparciem, chociaż chyba o nieco innym charakterze. Tymek Kucharczyk, bo o nim mowa, startuje w zawodach we Włoszech gokartem marki RK, także ozdobionym logotypami Orlenu. Czym jest gokart marki RK? W rzeczywistości jest to Birel Art, czyli dokładnie to samo podwozie, jakie można znaleźć u Charlesa Leclerca i Daniela Ricciardo. Tymek regularnie melduje się w czołówce i prezentuje rewelacyjne tempo. W niedawno rozgrywanej pierwszej rundzie FIA Kartingowych Mistrzostw Europy, zajął siódmą pozycję. Warto zwrócić uwagę na Tymka, startującego w kategorii Junior OK, tak jak i na pozostałych chłopaków wymienionych w tym artykule.

Podsumowanie
Jeżeli dotarliście do samego końca, gratuluję Wam – właśnie nabyliście tajemną wiedzę, przeznaczoną jedynie dla mocno zaangażowanych w karting kibiców. W każdym razie tak to wygląda z boku, bo nie ma szans, aby kompletnie przypadkowo natknąć się na te informacje. To wielka szkoda, bo na samym początku obiecywane nam było coś innego. Gorąco wierzę, że ta cisza medialna to efekt tego, że projekt nie jest jeszcze w pełni ukończony i planowane są (lub były) jakieś konkretne ogłoszenia, na przykład już po zaangażowaniu całej trójki młodych kierowców. Mam nadzieję, że ten artykuł zachęci Was do poszukiwania informacji o polskich kierowcach rywalizujących w kartingu na własną rękę, bo talentu im nie brakuje – a z pewnością zasługują oni na znacznie większą uwagę.