
Toyota Gazoo Racing, kierowana przez Tommi Mäkinena, kieruje swoją ofertę na rynek R5.
W Rajdowych Mistrzostwach Świata samochody klasy R5 rywalizują w kategoriach WRC2 i WRC2 Pro. Ponadto samochody klasy R5 mocno wykorzystuje się w ERC i w Mistrzostwach Krajowych.
Toyota z powodzeniem startuje w rajdach dzięki samochodowi WRC, który w zeszłym sezonie zdobył tytuł mistrza świata producentów. W Puuppola auta WRC stworzono wyłącznie na potrzeby własnego zespołu. Rynek R5 otwiera jednak producentowi nowe drzwi. Zespoły fabryczne bowiem produkują samochody R5 głównie do użytku jednostkowego, tj. sprzedają je zespołom prywatnym.
Dla porównania, do końca ubiegłego roku Skoda Motorsport sprzedała 282 egzemplarzy Fabii R5. Wszystkie egzemplarze Forda Fiesty R5 zbudowane przez M-Sport również sprzedano. Spośród głównych producentów samochodów zaledwie czterech posiada własne samochody klasy R5. Są to: Citroen, Hyundai, Peugeot i Volkswagen. Skoda i M-Sport wprowadzą na rynek nowe wersje swoich samochodów R5 latem tego roku.
Toyota bardzo chciałaby zgarnąć swój kawałek tortu:
Tommi Mäkinen dla rallit.fi
„Plany są już w dalekiej fazie. Zamierzamy to zrobić (zbudować samochód R5).
Musimy przyjrzeć się temu, co już zostało powiedziane. Już od jakiegoś czasu były plany i dyskusje na temat tego, jak to ma wyglądać.
Projekt prawdopodobnie będzie trochę przypominał to (Mäkinen kiwa głową w stronę Toyoty Yaris WRC).
Być może projekt będzie kontynuowany przez nasze fińskie, japońskie i niemieckie oddziały.”
W praktyce oznacza to, że ekipa Mäkinena w Puuppola jest odpowiedzialna za projekt i rozwój nowego samochodu rajdowego. Silniki będą pochodzić prawdopodobnie z niemieckiego oddziału Toyoty Motorsport GmbH, który produkuje również źródła zasilania dla samochodów Yaris WRC.