
W rajdach WRC rozgrywanych na trasach szutrowych bardzo ważne jest zajęcie wysokich pozycji w pierwszym etapie. W przeciwnym razie zasada odwróconej kolejności startowej powoduje, że w dwóch kolejnych dniach rywalizacji zawodnik wyrusza na trasy jako jeden z pierwszych. Wtedy odkurzanie szutru z warstwy sypkiego pyłu zalegającego na jego powierzchni wydłuża czas przejazdu i jednocześnie ułatwia zadanie jadącym później rywalom.
W zakończonym w niedzielę Rajdzie Sardynii zupełnie nieoczekiwanym czynnikiem, który pomieszał karty w grze, był piątkowy intensywny deszcz. Opady w sezonie letnim na tej śródziemnomorskiej wyspie to ewenement.
Dla zespołu Citroën Total Abu Dbabi WRT oznaczały one poważne komplikacje już na starcie.
W pierwszym etapie rajdu Craig Breen miał wyznaczoną ósmą pozycję startową, a Mads Østberg dziesiątą. O ile w normalnych warunkach, na suchej nawierzchni byłoby to okazją do ataku na miejsca w czołówce, na drogach mokrych i błotnistych start z dalekich pozycji jest bardzo niekorzystny. Kierowcy z końca stawki brną w błocie rozrzuconym przez pierwsze auta i niemal zawsze zaliczają gorsze czasy. Zespół nie dał jednak za wygraną, a Østberg zabłysnął nawet dwoma świetnymi wynikami – był drugi na OS2 i OS9, dowodząc dużych postępów w opanowaniu wciąż nowego dla siebie samochodu, Citroëna C3 WRC.
Treść pod reklamą
Niemniej, nagromadzenie drobnych błędów i niepowodzeń Madsa (otarcie się o kamień na OS4) i Craiga (dwukrotne przestrzelenie zakrętu na OS2 i OS7, trzykrotne zgaszenie silnika na OS6), w połączeniu z niezbyt trafnym doborem ogumienia na odcinek specjalny Tergu – Osilo, uniemożliwiło kierowcom zespołu zajęcie na mecie piątkowego etapu miejsc wyższych niż piąte i siódme. Wynik ten miał swoje konsekwencje – oznaczał, jak na ironię, że gdy w sobotę rano nad Sardynię wróciła piękna pogoda, a drogi wyschły, Østberg i Breen zmuszeni byli odkurzać trasy w dwóch kolejnych etapach rajdu. W tej sytuacji obydwaj zawodnicy mogli już tylko walczyć o utrzymanie zajmowanych pozycji. Obaj postawili na zmniejszanie ryzyka i na trasy pokonywane w sobotę po południu, znane z nawierzchni bardzo wymagającej wobec opon, zabrali po dwa koła zapasowe, co zwiększa masę pojazdu i pogarsza osiągi. Mads Østberg pokazał szczególnie dużą determinację i przez długi czas wywierał intensywną presję na rywalu z czwartej pozycji, zanim pogodził się z tym, że nie będzie w stanie odrobić straty dzielącej go od awansu. Norweg ukończył rajd na piątym miejscu, zaliczając swój najlepszy dotychczasowy wynik za kierownicą Citroëna C3 WRC (w rajdach Szwecji i Portugalii Østberg był szósty). Craig Breen uzupełnił honorowy rezultat drużyny, zajmując szóstą pozycję. Kierowca z Irlandii zdecydowanie wzbogacił swoje doświadczenie w rundzie, którą do tej pory znał znacznie słabiej niż większość jego konkurentów.
Pierre Budar po Rajdzie Sardynii :
Jak ocenia Pan występ zespołu w tym rajdzie, rozegranym krótko po ogłoszonej przez Pana zmianie polityki odnośnie składu kierowców?
„W sytuacji, w jakiej znajdujemy się obecnie, osiągnęliśmy nasze nowe cele. Doprowadziliśmy do mety na punktowanych pozycjach obydwa samochody – nieuszkodzone, bez choćby najmniejszych defektów technicznych na trasie. Nasze dalekie pozycje w kolejności startowej, które miały być korzystne, z chwilą pojawienia się opadów stały się dużą przeszkodą. W warunkach takiej presji kierowcy popełnili w piątek szereg drobnych błędów, które przyniosły
w sumie spore straty czasowe. Na domiar złego zmuszeni byliśmy pełnić rolę odkurzających trasy przez dwa następne dni i to już na suchych drogach – w takich warunkach nie było można liczyć na lepszy wynik. Należało zredukować pierwotne cele i starać się jedynie o zaliczenie punktów i zebranie danych i doświadczeń, co wraz z każdym rajdem składa się na nasze przygotowania do następnego sezonu WRC”.
Co zespół robi, by przejść przez ten trudny okres?
„Wszyscy członkowie zespołu żyją duchem rywalizacji i wszyscy bardzo pragną lepszych wyników. Rozumieją,
że jesteśmy w trakcie rekonstruowania naszej organizacji na nowych, zdrowych podstawach, po to, by zrobić zdecydowane postępy. Na celowniku mamy sezon rajdowy 2019, ale na sukcesy trzeba jeszcze trochę popracować. Obecnie znajdujemy się w fazie przejściowej, w której członkowie zespołu nie myślą w kategoriach trudnego okresu, lecz po prostu wszyscy koncentrują się na jak najlepszym wykonywaniu swoich konkretnych zadań. Wiemy, że C3 WRC jest dobrym samochodem rajdowym, konkurencyjnym w każdym terenie, a dodatkowo nieustannie pracujemy nad jego dalszym udoskonalaniem. Od chwili, gdy w naszej układance na nowo znajdą się wszystkie prawidłowo poskładane elementy, powrócimy na wysokie miejsce w hierarchii Mistrzostw”.
- RAJD SARDYNII – WYNIKI KOŃCOWE
-
- Neuville/Gilsoul (Hyundai i20 WRC) 3:29:18,7
- Ogier/Ingrassia (Ford Fiesta WRC) + 0,7
- Lappi/Ferm (Toyota Yaris WRC) + 1:56,3
- Paddon/Marshall (Hyundai i20 WRC) + 2:55,2
5. Østberg/Eriksen (Citroën C3 WRC) +3:10,9
6. Breen/Martin (Citroën C3 WRC) + 4:31,7
7. Latvala/Anttila (Toyota Yaris WRC) + 11:22,
7. Tänak/Järveoja (Toyota Yaris WRC) + 12:38,2
RAJDOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA FIA 2018 – KLASYFIKACJA KIEROWCÓW
-
- Thierry Neuville – 149 pkt.
- Sébastien Ogier – 122 pkt.
- Ott Tänak – 79 pkt.
- Esapekka Lappi – 70 pkt.
- Dani Sordo – 60 pkt.
- Andreas Mikkelsen – 56 pkt.
- Elfyn Evans – 46 pkt. 8. Kris Meeke – 43 pkt. 9.Jari-Matti Latvala – 37 pkt. 10. Craig Breen – 34 pkt.
RAJDOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA FIA 2018 – KLASYFIKACJA PRODUCENTÓW
-
- Hyundai WRT – 212 pkt.
- M-Sport Ford WRT – 184 pkt.
- Toyota Gazoo Racing – 151 pkt. 4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 129pkt.