
Niebezpieczny powrót do serwisu podczas Rajdu Monte-Carlo oznacza, że kierowca Hyudaia stanął przed groźbą zakazu startu w rundzie WRC.
Mistrz Świata z sezonu 2019, Ott Tanak został ukarany w zawieszeniu zakazem startu w następnej rundzie Mistrzostw Świata. Estończyk otrzymał karę za jazdę po dojazdówce na zaledwie trzech obracających się kołach.
Tanak, jego pilot Martin Jarveoja i menedżer zespołu Alain Pennasse zostali wezwani do sędziów w niedzielę, po zakończeniu rajdu. Zgodnie z przepisami para Hyundai wycofała się z rajdu po incydencie – spowodowanym dwoma przebitymi oponami z rzędu. Załoga miała tylko jedną zapasową oponę w bagażniku.
Treść pod reklamą
Ale sędziowie nadal wręczyli Tanakowi i Järveoja wykluczenie w zawieszeniu z jednej rundy sezonu Mistrzostw Świata 2021. Oznacza to, że jeśli Tanak popełni podobne wykroczenie w bieżącym roku, zostanie wykluczony z rywalizacji na jedną rundę mistrzostw.
Tänak naruszył art. 34.1.5 regulaminu sportowego WRC, który stanowi:
Na odcinku drogi będącym drogą publiczną i na początku odcinka specjalnego samochód może być prowadzony tylko na czterech swobodnie obracających się kołach i oponach.
Każdy samochód niezgodny z tym artykułem będzie uznany za wycofany zgodnie z Art. 54 WRC. Dodatkowa kara może zostać nałożona przez ZSS.
Naruszył również Artykuł 12.2.1.h Międzynarodowego Kodeksu Sportowego FIA, który mówi o „każdym niebezpiecznym działaniu lub zaniechaniu podjęcia rozsądnych środków, co prowadzi do niebezpiecznej sytuacji”.
Dodatkowo w biuletynie ZSS jest zapisane zostało:
Nawet jeśli zawodnik został uznany za wycofanego zgodnie z Artykułem 34.1.5 WRC, załoga kontynuowała jazdę po OS 10 po drogach publicznych w niepewnym stanie pojazdu, co jest uważane za niebezpieczne i ZSS zdecydował o naruszeniu art.12.2.1.h. ISC w 2021 r.
Podejmując decyzję, ZSS wzięło również pod uwagę, że ze względu na wyjątkowe okoliczności Rajdu Samochodowego Monte-Carlo bez możliwości restartu w przypadku wycofania się w sobotę, wycofanie samochodu nr 8 na podstawie art. 34.1 WRC .5 i jak ostatecznie zadeklarował również zespół w Serwisie F Gap, skutkowało również ostatecznym wycofaniem się z rajdu.
Ze względu na nadzwyczajne okoliczności w tym przypadku, niniejsza decyzja nie będzie traktowana jako precedens dla sankcji w przypadku przyszłych naruszeń art. 34.1.5 WRC przez któregokolwiek zawodnika.
Tanak nie był jedynym kierowcą, który został ukarany w ten weekend. Sebastien Ogier, oraz piloci zespołu Hyundaia, Martin Wydaeghe i Carlos del Barrio otrzymali po €400 grzywny za jazdę bez poprawnie zapiętego kasku.
źródło: dirtfish.com