
Plany stworzenia polskiej marki samochodów elektrycznych Izera odchodzą w niepamięć. Polska rządowa strategia skupia się teraz na tzw. „klastrze elektromobilności”. Co kryje się za tym projektem i jakie są jego cele?
Czym był projekt Izera i co z niego pozostało?
Projekt Izera miał na celu stworzenie pierwszej polskiej marki aut elektrycznych, jednak jak podkreślił minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski, jego realizacja była „halucynacją” poprzedniego rządu. Jak informuje interia.pl to pewne elementy projektu przetrwały:
- ElectroMobility Poland (EMP) – spółka celowa utworzona w 2016 roku, pierwotnie odpowiedzialna za realizację projektu Izera. Obecnie w 90,8% należy do Skarbu Państwa.
- Pozwolenie na budowę fabryki – wydane w Jaworznie w ramach Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG).
- Prototypy samochodów – zaprezentowane w 2020 roku modele SUV i hatchback.
Koniec marzeń o Izerze
Rządowy projekt przeszedł gruntowną zmianę. Zamiast marki Izera, Polska stawia na rozwój klastra elektromobilności, który ma być bardziej realistycznym i biznesowo uzasadnionym podejściem. Jak wyjaśnił minister Jaworowski, obecne działania EMP mają na celu budowę silnej bazy dla elektromobilności w Polsce.
Zobacz też: Duże zmiany w zespole Matulka Rally Team
Cele i założenia klastra elektromobilności
Według Ministerstwa Aktywów Państwowych w odpowiedzi na pytania Interia.pl projekt klastra elektromobilności ma przyczynić się do dynamicznego rozwoju sektora w Polsce. Wskazano cztery główne cele gospodarcze:
- Tworzenie miejsc pracy – rozwój nowoczesnego przemysłu elektromobilności w Polsce.
- Transfer technologii – współpraca z międzynarodowymi partnerami w celu zdobycia know-how.
- Lokalizacja łańcucha dostaw – zwiększenie udziału polskich firm w produkcji komponentów.
- Redukcja ryzyka inwestycyjnego – atrakcyjne warunki dla zagranicznych inwestorów.
Projekt klastra elektromobilności zakłada realizację kilku kluczowych zadań, takich jak:
- Produkcja samochodów elektrycznych – w ramach współpracy z międzynarodowymi firmami.
- Budowa Centrum Badawczo-Rozwojowego (R&D) – wsparcie innowacji w sektorze.
- Rozwój ekosystemu elektromobilności – wspieranie współpracy między polskimi i zagranicznymi podmiotami.
Chociaż Izera nie zostanie zrealizowana, Polska ma szansę na rozwój kilku marek samochodów elektrycznych dedykowanych na rynek europejski. MAP deklaruje wsparcie dla tego typu inicjatyw, prowadząc obecnie negocjacje z potencjalnymi partnerami, w tym stroną chińską. Współpraca z firmą Geely, właścicielem Volvo, mogłaby dodatkowo przyspieszyć realizację planów.
Źródło: Interia.pl