Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
F1

Powrót Verstappena i historyczny upadek Mercedesa – kwalifikacje do Grand Prix Emilii Romanii

Powrót Verstappena i historyczny upadek Mercedesa – kwalifikacje do Grand Prix Emilii Romanii

Kierowcy mieli niewiele czasu na dostosowanie swoich bolidów do zmiennych warunków na Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Mimo polepszającej się aury, tor wciąż nie wysechł, jednak tylko kierowcy Mercedesa oraz Red Bulla zdecydowali się na opony przejściowe.

Totalny chaos i kolejna pechowa sobota dla Williamsa – Q1

Pierwszym kierowcą z problemami w kwalifikacjach był Alex Albon. Taj doświadczył podobnej przypadłości, co jego zespołowy kolega, Nicholas Latifi, podczas weekendu w Bahrajnie – pożar w tylnej części bolidu, spowodowany eksplozją tarczy hamulcowej. Momentalnie została wywieszona czerwona flaga.

O godzinie 17:17 zawodnicy mogli wyjechać z alei serwisowej. Czasy stawały się coraz lepsze, a pozycje zmieniały się chaotycznie i gwałtownie. Jedno jednak pozostało niezmienne – Charles Leclerc najszybszym kierowcą pierwszej części kwalifikacji, z przewagą pół sekundy nad drugim Maxem Verstappenem. Na trzecim miejscu Carlos Sainz, zaledwie 0.01 sekundy gorszy od obecnego mistrza świata.

Fantastyczne okrążenie wykonał Zhou Guanyu, który uplasował się za Hiszpanem i pokonał swojego zespołowego kolegę, Valtteriego Bottasa, o 0.7 sekundy. Aston Martin może nareszcie mówić o dobrych kwalifikacjach – Sebastian Vettel i Lance Stroll zajęli dziesiąte i jedenaste miejsce.

Po raz pierwszy od Grand Prix Toskanii 2020 z Q1 odpada Pierre Gasly. Słaba forma udzieliła się nie tylko Francuzowi. Również Yuki Tsunoda zakończył przedwcześnie sesję kwalifikacyjną, choć może mówić o dużym pechu, gdyż do awansu zabrakło mu 0.004 sekundy. Esteban Ocon podzielił los reprezentantów stajni z Faenzy, lecz w tym wypadku wina leżała po stronie hamulców.

„One-shot quali” i Mercedes poza grą – Q2

Kierowcy musieli się spieszyć – lada moment deszcz miał powrócić nad Imolę i dostali zaledwie dwie próby, zanim pierwsze krople spadły na tor. Sainz otrzymał polecenie, aby kontynuował swój szybki przejazd, tuż po osiągnięciu czasu 1:18.990. Na ostatnim zakręcie, w sekcji Rivazza, przesadził z szerokością wejścia w łuk, w efekcie czego obrócił się i wpadł w bandę, niszcząc lewe zawieszenie.

Dla Sainza to już był koniec udziału w kwalifikacjach, jednak wykonane wcześniej okrążenie pozwoli mu startować z dziesiątej pozycji. Bardzo istotny w tej sytuacji jest deszcz, uniemożliwiający poprawienie się innym kierowcom.

Co za tym idzie, obaj kierowcy Mercedesa nie dostali się do pierwszej dziesiątki. To niezwykle rzadki przypadek, gdyż ostatni raz taka sytuacja zdarzyła się… Niemal 10 lat temu, w trakcie kwalifikacji do Grand Prix Japonii. Także wśród poszkodowanych znajduje się Zhou Guanyu, znajdujący się na czternastej pozycji.

Co prawda kierowcy nie mogli już pojechać szybciej, lecz dla zebrania kluczowych danych, postanowili wyjechać na oponach przejściowych. Leclerc poprosił swojego inżyniera przez radio o specjalną nakładkę na wizjer, zbierającą deszcz.

W tej jakże „krótkiej” sesji kwalifikacyjnej najszybszy czas wykonał Verstappen. Na trzecim miejscu pojawił się Lando Norris. Leclerc dopiero piąty. Po raz pierwszy w tym sezonie zobaczyliśmy Sebastiana Vettela w Q3.

Verstappen wraca na swoje miejsce – Q3

Finał kwalifikacji na dobre się nie rozpoczął, a w ścianie wylądował Kevin Magnussen. Jest to niemal analogiczna sytuacja, jak w przypadku Norrisa w treningu – wylądował w żwirze w sekcji Acque Minerali i zdołał wrócić na tor. Także i tutaj Niels Wittich szybko wznowił sesję.

Walka o Pole Position rozpoczęła się od piątej minuty. Po pierwszym okrążeniu pomiarowym to Charles Leclerc okazał się szybszy, jednak zaledwie o 0.02 sekundy względem drugiego Verstappena. Za drugim razem to Holender wyszedł na prowadzenie i to z ogromną, prawie 0.8-sekundową przewagą. Wykonał ten czas, pomimo wymuszonego zwolnienia przez żółtą flagę w sektorze trzecim, sprokurowaną przez Valtteriego Bottasa. Owa flaga przerodziła się w czerwoną.

Kierowcom pozostała tylko jedna próba, by się poprawić, a warunki się pogarszały. To stawiało Verstappena na wygranej pozycji. Leclerc liczył, że uda mu się jeszcze nawiązać walkę, lecz jego zamiary brutalnie rozwiał Lando Norris, który znów wypadł z toru w Acque Minerali. To zachowało pierwsze Pole Position dla mistrza świata w tym sezonie. Monakijczyk natomiast kontynuuje serię finiszy na przynajmniej drugiej pozycji w każdej sesji, każdej rundy tegorocznej kampanii.

Z drugiego rzędu startują odpowiednio Lando Norris oraz Kevin Magnussen. Dla Duńczyka to najlepsza pozycja startowa w karierze. Również warto wspomnieć o Fernando Alonso na piątej lokacie. Sergio Perez wystartuje dopiero z czwartej linii.

Przed nami pozostają jeszcze trzy sesje: drugi trening (12:30), w którym zespoły nie mogą już nic zmieniać, ze względu na regułę Parc Ferme, wyścig sprinterski (16:30) oraz główny (15:00).


Więcej o Formule 1 na Rallypl.com

Oficjalna strona Formuły 1



Wybrane dla Ciebie