Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
MOTO

Łada z silnikiem V16? Takie rzeczy tylko w Rosji!

W latach 70. XX wieku Łada 1600, była produkowana w Związku Radzieckim, która z założenia miało być tanim sedanem dla mas, stało się symbolem radzieckiej motoryzacji, chociaż nigdy nie zyskało miana pojazdu luksusowego czy wyjątkowo pożądanego.

Tymczasem mechanicy z rosyjskiego Garage 54 postanowili zmodernizować ten model, montując w nim… silnik V16, co samo w sobie brzmi jak wyzwanie techniczne i niezwykły eksperyment.

Silnik V16 w Ładzie

Skąd pomysł na tak nietypowy silnik? W rzeczywistości jednostka napędowa V16 zamontowana w tej Ładzie nie jest typowym silnikiem samochodowym. Została stworzona poprzez połączenie 16 małych, dwusuwowych silników o pojemności 58 cm³, które zazwyczaj znajdują się w piłach łańcuchowych. Łączna pojemność tej jednostki napędowej to jedynie 923 cm³, a moc – 74 konie mechaniczne, co plasuje ją daleko poniżej współczesnych, kompaktowych silników trzycylindrowych. Niemniej jednak to właśnie te niestandardowe rozwiązania czynią projekt Garage 54 wyjątkowym.

Łada V16
fot. Garage 54

Zastosowanie silnika o tak nietypowej budowie wiązało się z poważnymi modyfikacjami konstrukcji pojazdu. Mechanicy musieli wydłużyć komorę silnika aż o 130 cm, co wymagało dodatkowych przeróbek nadwozia, takich jak wstawki w błotnikach i dostosowanie układu kierowniczego oraz hamulcowego. Pomimo technicznych trudności samochód powstał, a jego mechanicy podjęli próbę przetestowania go na drodze. Silnik jest prawie trzy razy dłuższy niż ten który jest montowany w Ładach 2106 – podaje chip.pl

Zobacz też: Lancia czeka na decyzję FIA. Czy powrót do WRC jest realny?

„Demon” prędkości

Łada V16 wprawia w ruch, ale trudno nazwać ją demonem prędkości. W trakcie testów samochód osiągnął prędkość maksymalną 50 km/h, co zajęło mu aż 26 sekund.  Łada V16 pozostaje więc bardziej inżynieryjną ciekawostką niż praktycznym pojazdem do codziennej jazdy.

Eksperyment Garage 54 to doskonały przykład na to, jak nietypowe pomysły mogą przekształcić się w intrygujące projekty motoryzacyjne. Łada 1600 z silnikiem V16 z pił łańcuchowych to nie tylko wyjątkowy projekt techniczny, ale także dowód na to, że w motoryzacji nie istnieją ograniczenia, jeśli ma się wystarczająco determinacji. Choć auto nie zdobędzie raczej serc kierowców szukających prędkości i mocy, to z pewnością zyskało miano symbolu szalonych innowacji z Rosji.


Źródło: moto.pl

Wybrane dla Ciebie