Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
F1

Legenda F1 sprzedana za rekordowe 53,9 mln dolarów!

Historyczny model 1954 Mercedes-Benz W196 R Stromlinienwagen został sprzedany na aukcji Sotheby’s za zawrotną kwotę 53,9 miliona dolarów. Tym samym stał się najdroższym samochodem wyścigowym Grand Prix kiedykolwiek sprzedanym na rynku aukcyjnym.

Ikona Formuły 1 – legenda torów wyścigowych

Na liście najbardziej kosztownych aut wyprzedza go jedynie inny model tej marki – Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z 1955 roku, który w 2022 roku znalazł nabywcę za 143 miliony dolarów. Model W196 R to prawdziwa legenda Formuły 1, dominująca w wyścigach w latach 50. XX wieku. Samochód zdobył dwa mistrzostwa świata, a jego konstrukcja wyróżniała się dwoma wersjami nadwozia: tradycyjnym otwartym oraz opływowym zamkniętym. W tamtych czasach regulacje F1 nie zabraniały zakrytych kół, a Mercedes postawił na lepsze właściwości aerodynamiczne, nawet kosztem dodatkowej masy.

F1
Mercedes

Co ciekawe, karoseria modelu W196 R została wykonana z Elektronu, lekkiego stopu magnezu, dzięki czemu ważyła zaledwie 88 funtów (40 kg). Aukcyjny dom RM Sotheby’s określił ten model jako jeden z najbardziej eleganckich projektów w historii sportów motorowych.

Mercedes-Benz W 196 R Grand-Prix-Rennwagen mit der Fahrgestellnummer 9. Eingesetzt mit Stromlinienkarosserie im Großen Preis von Italien in Monza am 11. September 1955. Gefahren von Stirling Moss mit der Startnummer 16. Foto in einer Steilkurve der Rennstrecke von Monza. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: R7986) Mercedes-Benz W 196 R Grand Prix racing car, chassis number 9, entered with Streamliner-bodywork in the Italian Grand Prix in Monza on 11 September 1955, driven by Stirling Moss with starting number 16, photo taken in a banked curve on the Monza race track. (Photo signature of the
Mercedes-Benz Classic Archives

Potężna moc i niezapomniane zwycięstwa

Pod maską tego unikalnego bolidu znajdował się 8-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 275 KM, pozwalający osiągnąć prędkość do 300 km/h. Model W196 R zadebiutował w Grand Prix Francji w 1954 roku, a egzemplarz o numerze 00009/54, który właśnie sprzedano, odnosił spektakularne sukcesy na torach. Jego największym triumfem było Grand Prix Buenos Aires w 1955 roku, prowadzone przez legendę motorsportu Juana Manuela Fangio. W późniejszej części sezonu samochód otrzymał ulepszoną, opływową karoserię, by lepiej sprawdzić się na torach takich jak Monza.

F1
Mercedes

Tragiczny koniec ery wyścigów Mercedesa

Rok 1955 był zarazem najbardziej chwalebnym, jak i tragicznym rokiem dla Mercedesa. Po dominacji w F1 oraz w wyścigach długodystansowych marka została zmuszona do wycofania się z rywalizacji. Powodem była katastrofa podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans, kiedy to Mercedes-Benz 300 SLR, wykonany z lekkiego magnezu, eksplodował i doprowadził do śmierci 83 osób. Tragedia ta spowodowała, że Mercedes opuścił wyścigi na dekady i powrócił jako fabryczny zespół dopiero w 2010 roku.

Zobacz też: Hyundai patrzy w przyszłość

F1
Mercedes

Kultowy egzemplarz w muzeum Indianapolis

W 1965 roku egzemplarz 00009/54 trafił do Indianapolis Motor Speedway Museum, gdzie przez dziesięciolecia był eksponowany jako symbol motoryzacyjnej potęgi Niemiec. Mercedes przekazał go jako gest dobrej woli, choć nigdy oficjalnie nie wystawił fabrycznego zespołu w Indianapolis 500.

Samochód, który startował w F1, stał się jednym z najbardziej poszukiwanych kolekcjonerskich egzemplarzy na świecie. Sprzedaż za 53,9 miliona dolarów udowadnia, jak ogromną wartość historyczną i emocjonalną ma ten pojazd.


Źródło: Forbes.com