
Viaplay notuje duży spadek na giełdzie, Anders Jensen ustępuje ze stanowiska CEO
Wraz z rozpoczęciem tygodnia, 5 czerwca 2023 roku, jak grom z jasnego nieba spadła informacja o zauważalnym spadku akcji grupy Viaplay, znanej polskim kibicom z posiadania praw do transmisji Formuły 1, Indy Car, Ligi Konferencji, Ligi Europy, Premier League, czy niemieckiej Bundesligi. Gorsza forma na giełdzie poruszyła główne serwisy ekonomiczne, które zwracały uwagę o wyjątkowo dużą różnicę notowań, które w porównaniu do ostatniego tygodnia spadły aż o 60%.

Jedną z głównych przyczyn całego zajścia bez wątpienia była korekta krótkoterminowych prognoz wzrostu sprzedaży na rok 2023. Względem poprzednich przewidywań wynoszących około 24%-26%, skorygowana wersja wynosi bagatela 16%-17.5%.
Kolejnym problemem dla szwedzkiego giganta jest zmiana podejścia jeśli chodzi o wszelkiego rodzaju koszty. Dotychczasowe cięcia finansowe wyniosły więcej, niż spodziewał się zarząd. Dodatkowo, firma określa straty operacyjne na kwotę pomiędzy 250, a 300 milionów koron szwedzkich, będących ekwiwalentem około 23-27 milionów dolarów.
Reagując na wymienione wcześniej zdarzenia, spółka podjęła decyzję o zmianach personalnych w najwyższych strukturach firmy. Nowym prezesem Viaplay został Jorgen Madsen Lindemann, zastępując ustępującego ze stanowiska Andersa Jensena, co możemy przeczytać w oświadczeniu właścicieli platformy streamingowej.
W świetle obecnych wyzwań firmie najlepiej będzie, jeśli ustąpię i dlatego zdecydowałem się to zrobić
Anders Jensen, były CEO grupy Viaplay
Wracając do kwestii czysto finansowych, analizując rynek nordycki, firma wskazuje, że jednym z powodów dla których popyt na usługi streamingowe spadł, był wzrost kosztów życia w Szwecji, Finlandii, Norwegii i Danii, co spowodowało konieczność wyboru, które dobra potencjalny klient przedkłada nad drugie. Sceptyczny wydźwięk mają również informacje na temat strat z rynku międzynarodowego, które mają wynosić około 1.5 miliarda koron szwedzkich.
Nowe oświadczenie prasowe firmy zdecydowanie stało w sprzeczności do tego, które opublikowała firma 25 kwietnia, mającego bardzo optymistyczny wydźwięk.
Na ten moment firma przewiduje, że na drugi kwartał 2023 roku, sprzedaż usług będzie wynosić 4.5 – 4.6 miliardów koron szwedzkich. Dodatkowo, raporty przewidują wzrost subskrybentów Viaplay na analogiczny okres, który według prognoz będzie wynosić około 100 tysięcy użytkowników (7.7 miliona w porównaniu do 7.6 miliona w pierwszym kwartale 2023).
Na ten moment nie wiadomo, czy wyniki giełdowe spółki będą miały wpływ na przeciętnego widza.
Źródła:
https://www.viaplaygroup.com/news/news-releases/viaplay-group-downgrades-outlook-2023-and-appoints-new-ceo
https://www.reuters.com/business/media-telecom/viaplay-names-new-ceo-cuts-outlook-business-environment-deteriorates-2023-06-05/?fbclid=IwAR18vMhik_0SSQd2-JEYhTOFcqXWKWq_MyFb5lBfk_HUPrUNvsM4z_b-HiI