Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
MOTO

Ministerstwo Infrastruktury sięga do kieszeni Polaków. Czas na opłaty za emisję CO2

Ministerstwo Infrastruktury zapowiada zmiany, które mają na celu dostosowanie polskiego prawa drogowego do standardów unijnych.

Planowana nowelizacja ustawy o drogach publicznych przewiduje wprowadzenie dwóch nowych opłat dla pojazdów. Nowe opłaty mają być powiązane z emisją CO2 i klasą EURO pojazdu, a ich celem jest zachęcenie przedsiębiorców do inwestycji w bardziej ekologiczne floty.

Nowe opłaty drogowe związane z emisją CO2

Według propozycji Ministerstwa Infrastruktury, pojazdy korzystające z dróg będą zobowiązane do uiszczania elektronicznej opłaty drogowej, składającej się z trzech składników. Pierwszym jest opłata infrastrukturalna, która już obowiązuje i zależy od klasy EURO pojazdu. Dwa nowe składniki to opłaty za tzw. koszty zewnętrzne, związane odpowiednio z emisją CO2 oraz zanieczyszczeniem powietrza, przy czym:

1) opłaty infrastrukturalnej – dotychczas pobieranej, różnicowanej ze względu na klasę EURO pojazdu;
2) opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej na podstawie emisji CO2 pojazdu – nowej opłaty, różnicowanej ze względu na klasę emisji CO2;
3) opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza – nowej opłaty, różnicowanej ze względu na klasę emisji EURO.

Ministerstwo Infrastruktury
Obraz AS Photograpy z Pixabay

Dzięki takim rozwiązaniom użytkownicy pojazdów, które generują mniejszą emisję CO2, będą mogli korzystać z ulg w opłatach drogowych, co jest szczególnie atrakcyjne dla przedsiębiorstw posiadających flotę bardziej ekologiczną. „Najwyższe zachęty są przewidziane dla użytkowników pojazdów, które nie posiadają zewnętrznego układu spalania, czyli głównie pojazdów elektrycznych.” – czytamy na stronie KPRM.

Zobacz też: Volkswagen planuje zamknięcia fabryk i masowe zwolnienia

Klasy emisyjne CO2

Ministerstwo przewiduje, że klasa EURO pojazdu, zapisana w dowodzie rejestracyjnym, pozostanie niezmienna. Z kolei klasyfikacja emisji CO2 będzie aktualizowana – na przykład po każdych sześciu latach użytkowania pojazdów klasy 2 i 3. Wysokość opłaty zależeć będzie od indywidualnej emisji CO2, kategorii pojazdu oraz jego grupy lub podgrupy.

Każdy pojazd zostanie przypisany do jednej z pięciu klas emisji CO2, co pozwoli na dokładne określenie wysokości opłat. Dane o emisji pojazdów będą przekazywane do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej, obsługiwanego przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Następnie szef KAS zweryfikuje te dane, korzystając z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz dodatkowych dokumentów dostarczonych przez właściciela pojazdu.

Kiedy wejdą nowe przepisy?

Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że nowe przepisy mają zostać przyjęte przez rząd w czwartym kwartale 2024 roku.


Źródło: money.pl, gov.pl