
W porozumieniu z zespołami swoich klientów Porsche w ostatniej chwili zmieniło składy kierowców na 24-godzinny maraton na torze Nürburgring (26-27 września 2020 roku). Do ekip startujących 911 GT3 R dołączą między innymi dwaj zwycięzcy Le Mans i mistrzowie wyścigów wytrzymałościowych: ambasador marki Timo Bernhard (Niemcy) oraz Earl Bamber (Nowa Zelandia). Oprócz tego na liście zawodników znajdują się: zeszłoroczny zwycięzca klasy GTE-Am w Le Mans i ambasador marki Jörg Bergmeister, utalentowany młodzieniec Nico Menzel (obaj z Niemiec) i doświadczony specjalista Norbert Siedler (Austria). W barwach dwóch kolejnych zespołów klientów Porsche do wyścigu przystąpią także: fabryczny kierowca Sven Müller (Niemcy), Dennis Olsen (Norwegia) oraz Klaus Bachler (Austria). Zawodnicy zastąpią dziewięciu fabrycznych kierowców, którzy musieli zrezygnować z udziału w rywalizacji na Nürburgringu; to pokłosie trzech pozytywnych wyników testu na Covid-19, przeprowadzonego w ramach rutynowej kontroli pracowników Porsche podczas 24-godzinnego maratonu Le Mans. Ze względów bezpieczeństwa Porsche Motorsport zdecydowało, że żaden uczestnik słynnego francuskiego wyścigu nie pojedzie w góry Eifel.
Z tego powodu cztery zespoły klientów Porsche wystawią na „Ringu” siedem egzemplarzy 911 GT3 R startujących w najwyższej kategorii SP9 z przetasowanymi załogami. W tegorocznej kampanii zabraknie jedynie maszyny Manthey-Racing z numerem 911, przez fanów zwanej „Grello”. Mimo to Porsche nadal pozostaje najsilniej reprezentowaną marką w długodystansowym klasyku – w tym roku, z powodu pandemii koronawirusa, zorganizowanym cztery miesiące później niż zwykle. Około jedną trzecią spośród 100 samochodów, które wezmą udział w wyścigu, stanowią wyścigowe odmiany 911 i 718 Cayman.
„Zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich zaangażowanych są dla nas najważniejsze – i dlatego podjęcie niełatwej decyzji, by kierowcy i pracownicy biorący udział w Le Mans nie przejeżdżali na Nürburgring, było czymś oczywistym. Mimo wszystko cieszę się, że wspólnie z zespołami naszych klientów szybko znaleźliśmy rozwiązanie – i że możemy rywalizować na legendarnej północnej pętli” – powiedział Fritz Enzinger, wiceprezes Porsche Motorsport. „Chciałbym podziękować organizatorom i urzędnikom ADAC, którzy w konsultacji z odpowiednimi władzami umożliwili zorganizowanie tradycyjnego 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu. Miejmy nadzieję, że ta ważna niemiecka impreza w przyszłym roku znów powita wielu fanów z całego świata”.
Wyścig
Nürburgring to jeden z najbardziej wymagających, a zarazem malowniczych torów wyścigowych na świecie. Słynny klasyk w niemieckich górach Eifel prowadzi przez liczącą 25 378 m długości kombinację toru Grand Prix i północnej pętli – Nordschleife, której Jackie Stewart, trzykrotny mistrz świata Formuły 1, nadał groźnie brzmiącą nazwę „Zielone Piekło”. Dla kierowców to prawdziwe wyzwanie, o zmiennej nawierzchni, z licznymi zakrętami i wzniesieniami. Fakt, że w wyścigu biorą udział zarówno profesjonalni zawodnicy, jak i doświadczeni amatorzy, sprawia, że 24-godzinny maraton jest szczególnie atrakcyjny.
Zespoły klientów Porsche
Porsche wspiera zespoły swoich klientów – Falken Motorsports, Frikadelli Racing, Huber Motorsport i KCMG – w ich kampanii na „Ringu”, między innymi zapewniając im kierowców z własnego składu. Ze względu na wspomnianą sytuację związaną z koronawirusem za kierownicą poszczególnych egzemplarzy 911 GT3 R zasiądą zawodnicy fabryczni: Earl Bamber, Mathieu Jaminet (Francja), Sven Müller i Dirk Werner (obaj z Niemiec), a także dwaj ambasadorzy marki Porsche – Timo Bernhard oraz Jörg Bergmeister. Frikadelli Racing bezpośrednio zatrudniło też Norberta Siedlera (Austria).
Lista kierowców Porsche (klasa SP9)
KCMG (Porsche 911 GT3 R #18)
Earl Bamber, Jörg Bergmeister, Timo Bernhard, Dennis Olsen
KCMG (Porsche 911 GT3 R #19)
Josh Burdon (Australia), Edoardo Liberati (Włochy), Alexandre Imperatori (Szwajcaria), Dennis Olsen
Huber Motorsport (Porsche 911 GT3 R #25)
Nico Menzel, Marco Holzer, Patrick Kolb (wszyscy z Niemiec), Lorenzo Rocco di Torrepadula (Włochy)
Frikadelli Racing Team (Porsche 911 GT3 R #30)
Klaus Abbelen, Alexander Müller, Robert Renauer (wszyscy z Niemiec), Norbert Siedler (Austria)
Frikadelli Racing Team (Porsche 911 GT3 R #31)
Lance David Arnold, Lars Kern (obaj z Niemiec), Mathieu Jaminet (Francja), Maxime Martin (Belgia)
Falken Motorsport (Porsche 911 GT3 R #33)
Christian Engelhart, Sven Müller, Dirk Werner (wszyscy z Niemiec), Klaus Bachler (Austria)
Falken Motorsport (Porsche 911 GT3 R #44)
Klaus Bachler, Martin Ragginger (obaj Austria), Peter Dumbreck (Wielka Brytania), Sven Müller
24-godzinny wyścig na torze Nürburgring, wszystkie zwycięstwa Porsche:
1976: Müller / Hechler / Quirin (Porsche 911 Carrera)
1977: Müller / Hechler (Porsche 911 Carrera)
1978: Müller / Hechler / Gschwendtner (Porsche 911 Carrera)
1988: Dören / Holup / Faubel (Porsche 911 Carrera RSR)
1993: de Azevedo / Konrad / Wirdheim / Katthöfer (Porsche 911 Carrera)
2000: Mayländer / Bartels / Alzen / Heger (Porsche 911 GT3 R)
2006: Luhr / Bernhard / Rockenfeller / Tiemann (Porsche 911 GT3 MR)
2007: Lieb / Bernhard / Dumas / Tiemann (Porsche 911 GT3 RSR)
2008: Lieb / Bernhard / Dumas / Tiemann (Porsche 911 GT3 RSR)
2009: Lieb / Bernhard / Dumas / Tiemann (Porsche 911 GT3 RSR)
2011: Lieb / Bernhard / Dumas / Luhr (Porsche 911 GT3 RSR)
2018: Lietz / Pilet / Makowiecki / Tandy (Porsche 911 GT3 R)
Harmonogram na torze Nürburgring
Czwartek, 24 września
12:30-14:00: kwalifikacje nr 1
20:00-23:30: kwalifikacje nr 2
Piątek, 25 września
13:25-14:25: kwalifikacje nr 3
17:50-20:10: topowe kwalifikacje
Sobota, 26 września
11:15-12:15: rozgrzewka
15:30: start 48. edycji 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu
Niedziela, 27 września
15:30: meta 48. edycji 24- godzinnego wyścigu na Nürburgringu
Wydarzenie w telewizji i na żywo
24-godzinny wyścig na torze Nürburgring rozpocznie się 26 września o godzinie 15:30. Bezpłatna telewizja RTL Nitro wyemituje transmisję na żywo z topowych kwalifikacji (25 września, od godziny 18:15) oraz cały wyścig. Darmowe transmisje na żywo słynnego klasyka oferuje strona www.24h-Rennen.de, a także wiele platform poświęconych sportowi motorowemu.
Komentarze na temat nadchodzącego wyścigu
Pascal Zurlinden (dyrektor fabrycznej sekcji Porsche Motorsport): „Zespoły naszych klientów rywalizują w prestiżowym klasyku w górach Eifel z zupełnie nowym składem – ale są niezmiennie zdeterminowane, by wraz z 911 GT3 R kontynuować walkę o 13. zwycięstwo Porsche w generalnej klasyfikacji. 24-godzinny maraton na torze Nürburgring to wyjątkowa pozycja w kalendarzu międzynarodowych wyścigów. Po przełożeniu terminu na jesień można się spodziewać, że warunki pogodowe na tym najbardziej wymagającym torze świata będą inne niż w latach ubiegłych. A biorąc pod uwagę mniejszą liczbę zgłoszeń i mocną stawkę GT3 w kategorii SP9, spodziewam się po prostu 24-godzinnego sprintu”.
Sebastian Golz (menedżer projektu Porsche 911 GT3 R): „Sytuacja związana z koronawirusem stawia przed nami zupełnie nowe wyzwania. W ostatnim momencie musieliśmy zmodyfikować składy kilku załóg. Za wyjątkiem maszyny „Grello” Manthey-Racing w wyścigu wystartują wszystkie samochody naszych klientów. Oczywiście szkoda, że musimy ścigać się bez dziewięciu zaplanowanych kierowców. Ale znaleźliśmy doskonałe zastępstwa – choćby Earla Bambera, Timo Bernharda i Jörga Bergmeistera. Cieszymy się, że mogli oni dołączyć do nas w ostatniej chwili, i dziękujemy zespołom za ich wsparcie. Teraz wszystko w naszych rękach – to od nas zależy, jak wykorzystamy sytuację”.
Earl Bamber (Porsche 911 GT3 R #18): „Normalnie w nadchodzący weekend startowałbym w wyścigu serii IMSA, ale w naszym przypadku niestety nie jest to możliwe. Bezpieczeństwo przede wszystkim – co do tego nie ma wątpliwości. Z drugiej strony nagle pojawiła się możliwość wzięcia udziału w 24-godzinnym wyścigu. To będzie dla mnie ogromne wyzwanie – a w zasadzie skok na głęboką wodę. Cieszę się jednak, że będę mógł jeździć dla KCMG. Dobrze znam ten zespół. Niedawno startowałem z nimi w serii NASCAR. Wszystkie ekipy Porsche intensywnie przygotowywały swoje 911 GT3 R – to w końcu najtrudniejszy wyścig w sezonie. Jestem bardzo podekscytowany na myśl o moich pierwszych okrążeniach na północnej pętli”.
Jörg Bergmeister (Porsche 911 GT3 R #18): „Współczuję kierowcom, którzy powinni siedzieć za kierownicą. W moim przypadku przygotowania były dalekie od ideału. Po raz pierwszy w tym roku wyjadę wyścigowym samochodem na północną pętlę – ale w Porsche wszyscy jesteśmy zespołem. Postaramy się jak najlepiej wykorzystać sytuację i mamy nadzieję, że osiągniemy przyzwoity wynik”.
Timo Bernhard (Porsche 911 GT3 R #18): „Można powiedzieć – spodziewaj się niespodziewanego. Oczywiście w takich okolicznościach z przyjemnością pomogę, choć w pierwszej kolejności myślę o kierowcach, którzy nie mogą pojawić się na najważniejszym wydarzeniu na Nürburgringu. Mimo to w Porsche trzymamy się razem i wzajemnie się wspieramy. Właśnie to buduje ducha tej ekipy. W naszym 911 GT3 mamy mocny skład. I choć nie mieliśmy szansy, by odpowiednio się przygotować, a od ostatniego startu na północnej pętli minęło 7 lat, to czuję, że wszystko będzie w porządku – i mamy szanse na dobry wynik”.
Sven Müller (Porsche 911 GT3 R #33): „W tym roku obowiązuje nowa procedura kwalifikacyjna, z dwiema »topowymi« sesjami kwalifikacyjnymi. Nie zakwalifikowaliśmy się jeszcze do finałowej sesji z 18 uczestnikami, czyli indywidualnej próby czasowej, i będziemy musieli mocno walczyć, by się do niej dostać. Ale nawet gdyby nie udało nam się »zaklepać« idealnego miejsca na starcie, i tak czuję się pewnie przed tym wyścigiem. W tym roku robimy systematyczne postępy, jeśli chodzi o kwestie opon, no i sądzę, że mamy dobry samochód”.
Dirk Werner (Porsche 911 GT3 R #33): „Moim zdaniem 24-godzinny maraton na torze Nürburgring to najlepszy wyścig długodystansowy, i to na najtrudniejszym, a jednocześnie najpiękniejszym torze świata. Falken Motorsports chce wygrać, a ja postaram się odnieść swoje pierwsze zwycięstwo w tym klasyku. Tegoroczna edycja zostanie zorganizowana bez udziału fanów – i dlatego nie będzie taka jak zwykle. Gdy widzowie biwakują i bawią się wzdłuż północnej pętli, czuć wyjątkową atmosferę. Szkoda, że w tym roku jej zabraknie. Z uwagi na mniejszą liczbę zgłoszeń i liczne maszyny GT3 w stawce wyścig będzie szybki. I pełen emocji!”.
Mathieu Jaminet (Porsche 911 GT3 R #911): „Bardzo się cieszyłem na jazdę 911 »Grello« ekipy Manthey-Racing, ale jest jak jest. Znam Frikadelli Racing z poprzednich wyścigów – to niezwykle profesjonalny zespół. Jedziemy na »Ring«, żeby dać z siebie wszystko i wygrać. Czuję się bardzo zmotywowany”.