
96 załóg zmierzy się na malowniczych trasach Beskidu Makowskiego podczas Valvoline Rajdu Małopolski, który odbędzie się w dniach 6-8 czerwca.
Kibiców czeka ściganie na najwyższym poziomie, w których udział wezmą m.in. zawodnicy Rajdowych Mistrzostw Strefy Europy Centralnej (CEZ) i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP). Oprócz nich, na trasach pojawią się również rajdowe auta historyczne, a także uczestnicy Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP).
Rajd Małopolski, organizowany przez Fundację Sporty Motorowe, staje się coraz ważniejszym wydarzeniem w kalendarzu rajdowym. W tym roku po raz pierwszy zyskał status międzynarodowy, stając się trzecią rundą Mistrzostw Strefy Europy Centralnej (FIA CEZ).
Pierwsza edycja odbyła się w 2021 roku jako impreza okręgowa w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Rok później stała się rundą Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP). Organizatorzy nie zapomnieli o uczestnikach RMP i w tym roku również przygotowali dla nich skróconą wersję trasy. Będzie to dla nich druga szansa na zdobycie punktów w tym sezonie, po Rajdzie Nyskim (11-12 maja).
Dwa dni ścigania
Tegoroczna edycja Valvoline Rajdu Małopolski zapowiada się wyjątkowo ekscytująco! Zawodnicy pokonają blisko 400 km malowniczych tras Beskidu Makowskiego, z czego 124 km to odcinki specjalne.
Piątkowy (7 czerwca) etap rajdu składa się z trzech prób sportowych. Na dwóch z nich – Barwałd (9,72 km) oraz Mucharz (11,29 km) załogi pojawią się dwukrotnie. Etap zakończy wspomniany oes w Wadowicach (1,35 km).
Zobacz też: Meeke spróbowałby Rally1
Przeniesienie bazy rajdu nie oznacza, że rajdówki nie pojawią się w Makowie Podhalańskim. W sobotnim, niemal dwukrotnie dłuższym etapie Valvoline Rajdu Małopolski zawodnicy pokonają trzy odcinki specjalne. Próby Stryszów (9,3 km) oraz Zawoja (14,35 km) będą pokonywane po trzy razy. Z kolei na odcinku Maków Podhalański załogi zmierzą się dwukrotnie. Drugi przejazd próby w Makowie Podhalańskim będzie finałowym. Więc dodatkowo punktowanym odcinkiem rajdu, rozegranym w dłuższym wariancie (5,45 km) jako RMF FM Power Stage. W Makowie Podhalańskim zorganizowana zostanie strefa kibica wraz z telebimami i atrakcjami dla rodzin, a dzień zwieńczy ceremonia rozdania nagród i koncerty zaproszonych gwiazd.
Czołówka w komplecie i zagraniczni goście
W Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski (RSMP) na trasę Valvoline Rajdu Małopolski z numerem jeden wyruszą ubiegłoroczni zwycięzcy, obecni mistrzowie kraju oraz liderzy punktacji cyklu – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy w dwóch pierwszych rundach zdobyli 61 punktów. Załogą numer dwa będą bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo), obecnie trzeci w klasyfikacji sezonu z 47 punktami. W pierwszej piątce zgłoszonych znajdują się także wicemistrzowie Polski – Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy liczą na zdobycie dużej liczby punktów, aby poprawić swoją obecną ósmą pozycję w klasyfikacji cyklu (24 punkty). Czwartą załogą będą Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot, jedyni startujący Fordem Fiestą Rally2 (10. miejsce, 7 punktów). Numer pięć mają wiceliderzy klasyfikacji – Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy tracą 9 punktów do liderów.
Goście ze Słowacji w Rajdzie Małopolski
Łącznie trzynaście załóg będzie dysponować samochodami najwyższej kategorii (R5/Rally2). Wśród nich znajdą się również goście ze Słowacji – Robert Kolčák (Skoda Fabia RS Rally2), którego pilotem będzie Emil Horniaček, znany polskim kibicom ze współpracy z nieodżałowanym Januszem Kuligiem. Dodatkowe emocje wśród kibiców wzbudzi debiut Adama Sroki za kierownicą samochodu Rally2. Znany ze swojej szybkiej i widowiskowej jazdy kierowca, wraz z Łukaszem Sitkiem, zasiądzie za kierownicą Skody Fabii Rally2 evo.