
Szef zespołu Citroen Racing, Pierre Budar, naciska na FIA, aby ograniczyć wykorzystanie samochodów rajdowych obecnej generacji WRC w krajowych czempionatach. Hyundai i Toyota często zgłaszają swoje samochody w krajowych imprezach z młodszymi kierowcami Jari Huttunenem i Takamoto Katsutą. Ale troska Budara dotyczy zgłoszenia Sebastiena Loeba na Rallye Vosgesin we Francji w ten weekend. Alzacka impreza ma podobne odcinki, jak w Rajdzie Niemiec.
Według szefa Citroena Loeb nie powinien brać udziału w niemieckiej rundzie WRC w sierpniu, gdyż wygeneruje cenne dane dla zespołu podczas krajowej rundy we Francji. Na posiedzeniu komisji WRC omówiono potencjał kierowców fabrycznych do udziału w krajowych rajdach. FIA poinformowała, że przygląda się sytuacji na bieżąco. Jak dotąd FIA zredukowała przydzielanie ekipom dni testowych z 55 do 42 w tym sezonie, a Budar chce, aby krajowe rajdy były kierowane przez kierowcę P1 (obecnego lub 2018 kierowcę fabrycznego). 
Treść pod reklamą
Budar powiedział:
„Myślę, że to nie w porządku, co się dzieje. Jest to jeden ze sposobów obejścia zasady liczby dni testowych określonych przez FIA. Zażądaliśmy [od FIA], że gdy kierowcy P1 uczestniczą w krajowym rajdzie, należy to uznać za test [badania dla zespołu]. Jeśli jest to inny kierowca, młody kierowca trenujący w przyszłości, to jest inaczej. Ale kiedy jest to zawodnik P1 (np. Loeb), na pewno jest to test. Rozumiem, że miło jest mieć WRC w mistrzostwach kraju, dobrze jest promować rajd na lokalnym rynku, aby media i fani mogli zobaczyć samochody, ale zróbmy to z innymi kierowcami i dajmy szansę innym jeździć tymi samochodami, to nasza jedyna prośba.”
Dyrektor sportowy Toyoty Kaj Lindstrom powiedział, że zwiększenie liczby dni testowych może być odpowiedzią.
„Co robimy, jeśli samochód wycofuje się z rajdu i wraca [do rundy WRC za pomocą przepisów Rally 2}. Dla mnie testowanie różni się od rajdów. W przypadku Katsuty chodzi bardziej o jego progres uczenia się. „Kiedy skracają dni testowe, te rzeczy zaczynają się zdarzać. Zmniejsz dni, a ci ludzie pójdą i zrobią te rajdy. A może po prostu będziemy mieli więcej dni testowych?” „Jeśli organizowanie rajdów jest problemem, zwiększmy liczbę dni. Ale co się stanie, jeśli będziemy mieli rajd, który musimy zrobić w celu awansu? Czy następnie wykorzystujemy dzień testowy na dzień rajdu promocyjnego? nie. ”
Toyota zgłosiła Juho Hanninena w czwartym Yaris WRC na Sardynii w tym tygodniu, mając na celu kontynuację testów w upalne dni. Zapytany, czy może się odnieść do perspektywy Budara, dyrektor Hyundai Andrea Adamo powiedział:
„To nie jest tak, ktoś to rozumie lub nie [punktu widzenia Budara]. Nie obchodzi mnie to. Są zasady i używam ich. „Robimy to, na co zasady pozwalają nam, chcemy uzyskać najbardziej konkurencyjne samochody, abyśmy mogli rywalizować w Rajdowych Mistrzostwach Świata i pokazywać się i ulepszać wizerunek Hyundaia na całym świecie. „Loeb w Rally Vosges (krajowy rajd Francji) będzie świetnym punktem wizerunkowym dla Hyundai France i na całym świecie. Nie sądzę, aby dawanie nam 55 dni testowych powstrzymało nas przed tymi rajdami. Oprócz możliwości konkurowania, zawsze będę proszony o to przez Hyundai France i Włochy [na Rally di Alba, gdzie Loeb również się angażuje] – dają mi pieniądze na to. „Jedyną rzeczą, która ograniczy wydatki są pieniądze, które producent ma! jeśli będę miał 100 milionów euro, wydam je jakoś, Formułę 1 teraz wydają pie****ne miliony na symulatorach! O czym mówimy?! Myślę, że Pierre [szef Citroena] jest miłym facetem, który ma się dobrze. Ale czasami musi zrozumieć, że są zasady i rzeczy, które są dozwolone. Mogę go zrozumieć, że są rzeczy, które robi lepiej niż dobrze z możliwościami, jakie ma, może nie ma budżetu, który mają inne [zespoły]. Przyjeżdżam tutaj, robiąc wszystko, co w mojej mocy, z zasadami i możliwościami, które mam. Nie mogę narzekać na coś, co jest możliwe do zrobienia.”
Toyota zgłosiła swoje Yarisy WRC w dwóch fińskich rundach dla Katsuty. Wygrali zarówno Itaralli, jak i Riihimaki. Wszystkie cztery zespoły fabryczne mają zgłosić swoje samochody na Rajd Estonii jako rozgrzewka przed Rajdem Finlandii. Impreza w Tartu jest jednak oficjalnym wydarzeniem organizatora WRC. Yves Matton, dyrektor FIA, nie skomentował tych doniesień.
Źródło: Motorsport News