
Jesień w pełni, a więc czas już pomyśleć o przygotowaniach samochodu do sezonu zimowego. Jednym z podstawowych elementów takiego przygotowania jest wymiana opon letnich na zimowe.
Rzecz niby prosta, a przecież wciąż wielu kierowców popełnia przy tej okazji błędy mogące wpływać na bezpieczeństwo jazdy, trwałość opon i komfort podróżowania. Jakiego typu są to błędy i dlaczego naprawdę warto ich uniknąć? Na co zwrócić uwagę podczas wymiany opon na zimowe, aby móc cieszyć się bezpieczną jazdą podczas nadciągających miesięcy?
Błąd 1. Zbyt późna wymiana opon. Dlaczego nie warto czekać z tym na pierwszy śnieg?
Na długiej liście błędów możliwych do popełnienia przy okazji wymiany opon letnich na zimowe, zdecydowanym numerem jeden jest odwlekanie decyzji o tej wymianie aż do momentu, gdy aura nie pozwoli już na dalszą zwłokę. Czekanie do pierwszych śniegów jest tu zjawiskiem nie tylko częstym, ale i zwyczajnie niebezpiecznym. Dlaczego?
W przypadku opon zimowych to nie śnieg i lód wyznaczają punkt startowy dla ich używania, ale temperatura. Opony zimowe są zaprojektowane z myślą o pracy w temperaturach poniżej 7°C i gdy średnia dobowa wartość temperatur spada poniżej tego poziomu, opony letnie przestają mieć sens. Nawet na suchej nawierzchni opony letnie tracą swoje właściwości przy niskich temperaturach, co znacząco obniża przyczepność i zwiększa ryzyko poślizgu. Dlatego wymianę opon warto zaplanować, na ten moment, w którym temperatury spadają, nawet jeśli śniegu nie ma jeszcze w ogóle w prognozach. Pamiętaj, że już przy temperaturze 5°C droga hamowania na letnich oponach może być o 30% dłuższa niż na oponach zimowych. Dotyczy to również hamowania na suchej nawierzchni!
Zamiast odkładać to na później, już dziś zamów opony samochodowe na iParts.pl, a w ramach przedsezonowej wyprzedaży dostaniesz od nas komplet opon z darmową dostawą.
Błąd 2. Niedopompowanie opon po ich wymianie. Z jakich powodów należy kontrolować ciśnienie w kołach również zimą?
Kolejnym, często popełnianym błędem podczas wymiany opon letnich na zimowe, jest zaniedbywanie kontroli ciśnienia w kołach po ich wymianie. Mało kto pamięta o tym, że ciśnienie w oponach maleje w miarę spadku temperatury, co może prowadzić do zmniejszenia przyczepności, gorszej kontroli nad pojazdem oraz zwiększonego zużycia paliwa. Każde 10°C mniej, gdy idzie o temperaturę powietrza na zewnątrz, to również spadek ciśnienia w oponach o ok. 0,1 bara. Jeśli więc wymieniasz nie same opony, a całe koła, koniecznie dostosuj ciśnienie w nich do zimowych warunków. Opony, które latem mogły wydawać się napompowane odpowiednio, zimą będą już nieco sflaczałe.
Błąd 3. Niewłaściwe dokręcanie śrub. Jakie mogą być konsekwencje braku precyzji w tym aspekcie?
Wielu kierowców – ale, niestety, również i niektórzy mechanicy – bagatelizuje konieczność dokręcania śrub przy wymianie opon z odpowiednią, ustaloną przez producenta siłą. A przecież taka nonszalancja może prowadzić do naprawdę poważnych problemów. Zbyt luźne śruby mogą spowodować poluzowanie się koła podczas jazdy, natomiast zbyt mocne dokręcenie jest w stanie uszkodzić felgi lub „wyciągnąć” same śruby. Narzędziem, które naprawdę warto mieć pod ręką podczas wymiany opon, jest klucz dynamometryczny. A oprócz posiadania klucza, warto też upewnić się, że śruby zostały dokręcone z odpowiednią siłą, zgodną z zaleceniami producenta zamieszczonymi w instrukcji obsługi pojazdu.
Uwaga! W przypadku nieprawidłowego dokręcenia śrub, koła mogą poluzować się już po przejechaniu kilkuset kilometrów, co oznacza ryzyko wypadku.
Błąd 4. Brak wyrównania geometrii kół. Co sprawia, że jest to tak ważne po wymianie opon?
Po każdej wymianie opon koniecznie powinieneś zwrócić uwagę na geometrię kół. Niewłaściwa geometria zawieszenia może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, a to zmniejsza ich trwałość, wpływając również na bezpieczeństwo jazdy. Regularne sprawdzanie i ewentualna korekta geometrii pozwala uniknąć problemów, zwłaszcza w warunkach zimowych, gdy precyzja prowadzenia samochodu ma tak duże znaczenie.
Badania pokazują, że niewłaściwa geometria zawieszenia może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 10%, co szczególnie mocno możesz odczuć podczas pokonywania długich tras.
Błąd 5. Ignorowanie rotacji opon. W jaki sposób zapobiec nierównomiernemu zużywaniu się bieżnika?
Ostatnim z najczęściej popełnianych błędów podczas wymiany opon letnich na zimowe jest brak rotacji kół. W ramach tej rotacji zamieniamy regularnie opony przednie z tylnymi – równolegle lub po przekątnej, w zależności od pojazdu i rodzaju opon. Dlaczego jest to takie ważne?
W samochodach z napędem na przednie koła, przednie opony zużywają się znacznie szybciej niż tylne (o 20% szybciej niż na tylnej osi), co oznacza, że bez rotacji bieżnik może zużyć się nierównomiernie, skracając żywotność opon. Rotowanie opon co 10 000–15 000 km (średnio co 6 miesięcy) zapewnia równomierne zużycie bieżnika i lepsze właściwości trakcyjne.
Unikanie tych najczęściej popełnianych błędów podczas wymiany opon na zimowe, pomoże Ci zapewnić bezpieczeństwo na drodze sobie i swoim bliskim. Pamiętaj, że odpowiednia konserwacja, regularne sprawdzanie ciśnienia i dbałość o prawidłowe dokręcanie śrub zapobiega wielu problemom mogącym wystąpić w trakcie zimowych podróży. Więcej o prawidłowym doborze i konserwacji opon znajdziesz na stronie naszego sklepu internetowego iParts.pl.