
Zmiana systemu punktacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC wzbudziła wiele kontrowersji zarówno przed, jak i w trakcie sezonu 2024. Choć ostatecznie nie wpłynął on na rywalizację o tytuły mistrzowskie, FIA odpowiedziała na krytykę i wprowadziła zmiany.
Kluczową zmianą było «zamknięcie» klasyfikacji rajdu po sobotnim etapie i przyznawanie punktów osobno za niedzielny finisz. Choć uatrakcyjniło to rywalizację ostatniego dnia rywalizacji, spowodowało kilka sytuacji, w których zwycięzca rajdu nie zdobył największej ilości punktów.
Treść pod reklamą
Poprawiona punktacja, którą przegłosowano podczas posiedzenia Światowej Rady Sportów Motorowych FIA w Kigali, ma naprawić ten problem. W Rwandzie członkowie FIA uchwalili także regulamin techniczny na sezon 2027.
Od pierwszego rajdu sezonu 2025 – Rajdu Monte Carlo – punkty w klasyfikacji generalnej będą przyznawane według uproszczonej skali: 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1, nagradzając dziesięciu najlepszych kierowców na mecie. Zrezygnowano z punktów przyznawanych na podstawie pozycji kierowców w sobotę.
Punkty za niedzielny etap nadal będą jednak przyznawane w systemie 5-4-3-2-1, co pozwoli zawodnikom, którzy mieli trudności na wcześniejszych etapach, na powrót do walki o cenne oczka. Tyle samo punktów będzie do zdobycia także podczas Power Stage.
Maksymalna zdobycz punktowa wzrasta
Wprowadzony system umożliwia zdobycie maksymalnie 35 punktów w jednym rajdzie – to o pięć więcej niż dotychczas. Potencjalnie zwycięzca rajdu wciąż może zakończyć imprezę z gorszym wynikiem niż zdobywca drugiego miejsca i wszystkich bonusowych punktów, lecz taka sytuacja stała się znacznie mniej prawdopodobna.
„Nowy system buduje na sukcesach formatu z 2024 roku, który dostarczył nam niezapomnianych emocji i zaciętej walki o tytuły” – powiedział Peter Thul, Senior Director of Sport w WRC Promoter. „Dzięki tym subtelnym, ale znaczącym zmianom fani mogą oczekiwać jeszcze bardziej ekscytujących rywalizacji i dramatycznych finałów w 2025 roku”.