
Miejscowość Alghero to typowy nadmorski kurort, w sezonie letnim tchnący beztroską wakacyjną atmosferą dolce vita. Jednak nie przez przypadek od lat Alghero służy jako baza Rajdu Sardynii – górzysta okolica w północno-zachodniej części wyspy obfituje w kręte drogi, idealnie nadające się na odcinki specjalne. Są one wąskie na jedno auto i niemal pozbawione poboczy, gdyż gęsta, bujna roślinność dochodzi aż do pasma drobnego i piaszczystego szutru, charakteryzującego się niską przyczepnością. Nawierzchnię z ubitych kamyczków pokrywa dodatkowo gruba warstwa drobnego pyłu. Prowadzenie samochodu rajdowego po takiej drodze wymaga wielkiego wyczucia, delikatności i precyzji – o ile nie ma tu głazów grożących urwaniem koła, to błąd w doborze trajektorii, przy braku marginesu pobocza może prowadzić do wypadnięcia ze śliskiej trasy.
Na Sardynii ogromne znaczenie ma także dokładność notatek, co potwierdza techniczny charakter tych tras, przejeżdżanych nie z agresją, lecz z finezją za kierownicą.
Treść pod reklamą
Mads Østberg ma za sobą już dziesięć występów na tych odcinkach. Citroëna C3 WRC poprowadzi po raz trzeci – przejechał nim już rajdy Szwecji i Portugalii. Norweski kierowca świetnie opanował technikę jazdy niezbędną
w Rajdzie Sardynii i nie waha się uznać go za jedną ze swoich ulubionych rund w sezonie WRC. Dowodem tego, że czuje się w nim pewnie, jest drugie miejsce, jakie zajął na mecie w Alghero w 2014 r. za kierownicą Citroëna DS3 WRC.
Charakterystyka nawierzchni na sardyńskich trasach sprawia, że kolejność startowa jest bardzo istotna – kilku pierwszych zawodników zawsze traci na odkurzaniu dróg, dlatego Østberg, startujący jako dziesiąty, będzie miał doskonałą okazję, by skutecznie rozpocząć rajd i zająć wysoką pozycję w pierwszym etapie. Norweg nie zdążył jeszcze w pełni poznać nowego samochodu Citroëna, dlatego bardzo ważne będą dla niego dwa dni intensywnego treningu, przewidziane w pierwszej połowie tygodnia, krótko przed samym rajdem. Próby te powinny zagwarantować, że obydwaj kierowcy rozpoczną rajd z dobrym wyczuciem aut i rytmem jazdy.
Craig Breen, kierowca drugiego fabrycznego C3 WRC zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT, ma znacznie mniej doświadczenia w tym rajdzie, ale on także żywi ambicję, by zrealizować obietnice, jakie dał swoimi wynikami w pierwszym etapie niedawnego rajdu Portugalii. Na pewno pomoże mu w tym dogodna, ósma pozycja startowa.
Bieżący sezon Rajdowych Mistrzostw Świata WRC od początku wyróżnia się wielką intensywnością sportowej walki. Pod tym względem Rajd Sardynii na pewno nie będzie wyjątkiem: zapowiada się wysokie tempo, zacięta rywalizacja i małe różnice pomiędzy najszybszymi, szczególnie, że w porównaniu do ubiegłorocznej edycji zmiany tras są bardzo nieznaczne. Na kilku odcinkach specjalnych różnice dotyczą jedynie krótkich fragmentów, a całkowicie nowy jest tylko jeden oes – Castelsardo (14,37 km), zaplanowany na piątkowy etap. Najwięcej jazdy i najtrudniejsze zadanie niewątpliwie czeka uczestników rajdu w sobotę – program drugiego etapu obejmuje prawie sto kilometrów jazdy na czas, w tym dwa naprawdę długie odcinki specjalne (Monti Di Ala liczy 28,52 km, a Monte Lerno 28,89 km), każdy z nich przejeżdżany dwukrotnie. Plan na niedzielę to z kolei sprint do mety z bajecznym krajobrazem górzystych śródziemnomorskich wybrzeży w tle.
PIERRE BUDAR, DYREKTOR CITROËN RACING
„Ta runda znana jest z tego, że co roku stanowi wielkie wyzwanie dla ludzi i maszyn. Naszym celem na Sardynii będzie odzyskanie impetu, z jakim rozpoczęliśmy sezon. Zależy nam na tym, by znowu robić postępy, iść naprzód i walczyć o czołowe miejsca. Craig ma potencjał, by ukończyć rajd z dużą liczbą punktów. Pokazał to
w Portugalii, gdy utrzymywał się na trzecim miejscu, tylko o parę sekund za liderem. Z kolei Mads dowiódł, że na Sardynii umie zająć miejsce na podium. Zna te trasy, ma na nich doświadczenie i na pewno będzie dla nas bardzo pożytecznym zawodnikiem”.
CRAIG BREEN:
„W kalendarzu całego sezonu Sardynia jest jednym z tych rajdów, w których mam najmniej doświadczenia.
Na szczęście trasy prawie się nie zmieniły od edycji ubiegłorocznej, w której brałem udział, mam więc podstawę w postaci dobrych notatek. Nie jestem pewien czy taki charakter rajdu należy do moich ulubionych, ale rozumiem jego specyfikę: trzeba postarać się o płynną, dokładną jazdę na wyjątkowo technicznych trasach.
To nie zawsze jest łatwe, ale przez cały piątek startuję jako ósmy, więc kolejność powinna mi pomagać. Cieszę się z tego, bo Sardynia jest jednym z tych rajdów, w których odkurzanie mocno utrudnia jazdę pierwszym na drodze. Postaram się maksymalnie wykorzystać pierwszy etap”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Sardynii: 2
Najlepszy wynik: 25. miejsce (2017)
MADS ØSTBERG:
„Jest to jedna z moich ulubionych rund w całym sezonie i na tych drogach zawsze byłem szybki. Kluczowe jest posiadanie na nich niezawodnych notatek, a także właściwe wyważenie pomiędzy atakiem w miejscach, które na to pozwalają, a jazdą defensywną tam, gdzie naprawdę łatwo jest o błąd i rozbicie samochodu. W Portugalii dużo się nauczyłem na temat C3 WRC i pod koniec osiągałem już tym autem całkiem obiecujące tempo. Dwudniowe treningi, które rozpoczniemy w tym tygodniu umożliwią mi jeszcze pewniejsze poczucie się za kierownicą. Zamierzam jak najlepiej wykorzystać moją korzystną kolejność startową”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Sardynii: 10
Najlepszy wynik: 2. miejsce (2014)
RAJD SARDYNII W LICZBACH:
- 20 odcinków specjalnych o łącznej długości 314,36 km
- 35 – temperatura powietrza; 50 – temperatura nawierzchni dróg; 60 – temperatura w kabinach samochodów rajdowych pod koniec odcinka specjalnego: oto maksymalne temperatury typowe dla Rajdu Sardynii
- 5 zwycięstw marki Citroën w Rajdzie Sardynii. Wygrywali w nim: Sébastien Loeb w latach 2005, 2006 (Xsara WRC), 2008 (C4 WRC) i 2011 (DS3 WRC) oraz Mikko Hirvonen w roku 2012 (DS3 WRC)
- 2004 – rok, w którym Rajd Sardynii przejął rolę Rajdu Włoch (wcześniej był nim rajd San Remo).
NOWY RAJD, NOWE WYZWANIA
Runda najbardziej wymagająca dla ogumienia
Rajd Sardynii zawsze stanowi wielkie obciążenie dla opon. Dzieje się tak z powodu specyfiki nawierzchni, która po odkurzeniu z warstwy sypkiego pyłu okazuje się suchą, mocno ubitą ziemią, tak twardą, że nie powstają na niej koleiny. Dodatkowym problemem są bardzo wysokie temperatury nawierzchni. Jest ona szczególnie rozgrzana podczas przejazdów popołudniowych, dlatego na serwisie przed drugą pętlą niemal zawsze wybiera się opony o twardej mieszance. Z kolei przed południem częstym widokiem są auta na ogumieniu mieszanym (opony twarde i miękkie, po dwie na krzyż), a nawet miękkim u zawodników startujących w pierwszej kolejności i zmuszonych odkurzać drogi, co wiąże się z niską przyczepnością. Z punktu widzenia podzespołów mechanicznych największym wyzwaniem są upalne temperatury i wzbijanie kołami gęstego pyłu, który czasami zatyka niektóre kanały dopływu powietrza i odprowadzania ciepła. Kierowcy muszą ponadto zwracać baczną uwagę na temperatury robocze silnika i różnych płynów eksploatacyjnych, aby uniknąć przegrzania grożącego spadkiem mocy, a nawet awarią.

Wspomina Mads Østberg:
„Pamiętam, jak startując w barwach Citroëna, zająłem na Sardynii drugie miejsce w 2014 r. Mam
z tej edycji rajdu bardzo dobre wspomnienia, chyba jedne z najlepszych z całej mojej kariery. Wszystko przebiegło dla nas pomyślnie. Trzymałem się na mocnej trzeciej pozycji, za Volkswagenami Latvali
i Ogiera. W fazie, gdy do ostatniego oesu w etapie sobotnim pozostało jeszcze około 60 km, Latvala przebił oponę. W tych latach dozwolone było jeszcze przekazywanie przez radio wiadomości od zespołu dla załogi. I rzeczywiście, zespół podał mi tę informację, żądając zdecydowanego ataku, by wyprzedzić rywala i awansować na drugie miejsce. Na najbliższym oesie zaliczyłem drugi czas. Na koniec sobotniego etapu, przed niedzielą, dało mi to przewagę 21,3 sek. nad Jari-Mattim, jednak
w ostatnim dniu rajdu zapowiadała się bardzo zacięta walka. Cały zespół, a szczególnie Kévin, mój mechanik w tamtym sezonie, nalegał, abym na finał założył opony mieszane, czyli po dwie miękkie
i twarde. Miał rację: dzięki temu w niedzielę wygrałem jeszcze jeden odcinek i obroniłem moje drugie miejsce, zachowując na mecie 9,7 sek. przewagi nad Latvalą!”
PROGRAM RAJDU SARDYNII (strefa czasowa GMT+2)
CZWARTEK 7 CZERWCA
08:00: Odcinek testowy Olmedo (3,51 km)
17:00: Start (Alghero)
18:00: OS 1 – Ittiri Arena Show (2,00 km)
19:00: Parc fermé (Alghero)
PIĄTEK 8 CZERWCA
06:30: Serwis A (Alghero – 15 min.)
08:33: OS 2 – Tula 1 (22,12 km)
09:49: OS 3 – Castelsardo 1 (14,37 km)
10:38: OS 4 – Tergu – Osilo 1 (14,14 km)
11:48: OS 5 – Monte Baranta 1 (11,46 km)
12:43: Serwis B (Alghero – 30 min.)
15:01: OS 6 – Tula 2 (22,12 km)
16:17: OS 7 – Castelsardo 2 (14,37 km)
17:06: OS 8 – Tergu – Osilo 2 (14,14 km)
18:25: OS 9 – Monte Baranta 2 (11,46 km)
19:00: Serwis Flexi C (Alghero – 45 min.)
SOBOTA 9 CZERWCA
05:55: Serwis D (Alghero – 15 min.)
08:38: OS 10 – Coiluna – Loelle 1 (14,95 km)
09:32: OS 11 – Monti Di Ala’ 1 (28,52 km)
10:11: OS 12 – Monte Lerno 1 (28,89 km)
13:02: Serwis E (Alghero – 30 min.)
14:10: OS 13 – Citta’ Di Ittiri – Coros (1,42 km)
16:08: OS 14 – Coiluna – Loelle 2 (14,95 km)
17:02: OS 15 – Monti Di Ala’ 2 (28,52 km)
17:41: OS 16 – Monte Lerno 2 (28,89 km)
20:12: Serwis Flexi F (Alghero – 45 min.)
NIEDZIELA 10 CZERWCA
07:45: Serwis G (Alghero – 15 min.)
08:45: OS 17 – Cala Flumini 1 (14,06 km)
09:38: OS 18 – Sassari – Argentiera 1 (6,96 km)
11:12: OS 19 – Cala Flumini 2 (14,06 km)
12:18: OS 20 – Sassari – Argentiera 2 Power Stage (6,96 km)
13:15: Serwis H (Alghero – 10 min.)
14:15: Podium (Alghero)