
Hamilton na kartach historii – Podsumowanie GP Chin 2019
Cóż za dzień dla Lewisa Hamiltona! Brytyjczyk wygrał prestiżowy, tysięczny wyścig w historii Formuły 1. Jest to już 75 wygrana, pięciokrotnego mistrza świata. Dzięki tej wygranej Lewis zostaje nowym liderem klasyfikacji generalnej Mistrzostw Świata. Drugie miejsce w wyścigu o GP Chin zajął kolega zespołowy Hamiltona – Valtteri Bottas. Na najniższym stopniu podium stanął czterokrotny mistrz świata – Sebastian Vettel.
Przebieg wyścigu
Już podczas okrążenia formującego doszło do niecodziennej sytuacji. Max Verstappen i Robert Kubica zaliczyli spina, co było spowodowane problemami z dogrzaniem opon. Na szczęście w trakcie wyścigu kierowcy nie mieli już takich problemów. Sam wyścig rozpoczął się od świetnego startu z strony Lewisa, dzięki czemu już przed pierwszym zakrętem przeskoczył on Bottasa startującego z Pole Position. Moment „walki” Sebastiana Vettela z Bottasem wykorzystał Charles Leclerc, dzięki czemu Monakijczyk wskoczył na trzecią lokatę w wyścigu. Z tyłu stawki doszło do kontaktu pomiędzy Daniłem Kvyatem i m.in. Lando Norrisem. Na torze musiał pojawić się Wirtualny Samochód Bezpieczeństwa, aby móc usunąć części leżące na trasie.
LAP 1 REPLAY ⏪
Kvyat sends Norris airborne ?#ChineseGP ?? #Race1000 pic.twitter.com/wPQqs7CbGY
— Formula 1 (@F1) April 14, 2019
Jeszcze przed pierwszymi pit-stopami w garażu ekipy z Maranello podniosła się temperatura. Charles Leclerc został poproszony przez radio o przepuszczenie szybszego Vettela. Sam Leclerc nie zgadzał się z tą decyzją i trzymał się wersji, że to on jest szybszy. Ostatecznie z całej sytuacji korzystniej wyszedł Vettel, a Leclerc jeszcze parę razy wspomniał, że traci czas jadąc za czterokrotnym mistrzem świata, a przez zły dobór strategii stracił on nawet czwartą lokatę w wyścigu na rzecz Verstappena.
Dotarliśmy do momentu w GP, w którym nie działo się zbyt dużo. Po zmianach opon najwięcej emocji dostarczała nam walka Maxa Verstappena z Sebastianem Vettelem o trzecią lokatę. Z tyłu stawki natomiast świetną walkę o pozycje toczył m.in. Kimi Raikkonen. Na brawa zasługuje również jazda Alexa Albona, który po starcie z alei serwisowej ostatecznie zakończył wyścig w punktowanej dziesiątce. Prawdziwy kierowca dnia!
Z wyścigu z powodów problemów mechanicznych musiało wycofać się trzech kierowców. Lando Norris na trzy okrążenia przed końcem zakończył wyścig z powodu uszkodzeń bolidu po starciu z Daniłem „Torpedą” Kvyatem. Nico Hulkenberg musiał się wycofać z powodu nieokreślonego problemu technicznego, jak również i sam Kvyat, który po długiej próbie utrzymania samochodu na torze, musiał skapitulować z powodu uszkodzeń poniesionych w trakcie wyścigu.
LAP 53/56
Norris is wheeled away to become the third non-finisher in Shanghai ?#ChineseGP ?? #Race1000 pic.twitter.com/5XbUdAPkGN
— Formula 1 (@F1) April 14, 2019
Podsumowanie
Tysięczny wyścig Formuły 1 nie był świetnym reprezentantem dla nowych kibiców tego sportu. Mało emocji, choć dużo walki na torze szczególnie z przodu stawki. Wyścig bez historii dla większości zespołów, a szkoda ponieważ był to piękny jubileusz dla całego sportu. Mercedes powiększa swoją przewagę i przywozi dublet w trzecim wyścigu z rzędu. Miejmy nadzieję, że zupełnie inny obraz F1 otrzymamy już za dwa tygodnie w Azerbejdżanie, gdzie od ostatnich dwóch sezonów otrzymujemy wspaniałe widowisko!
Klasyfikacja końcowa wyścigu
FINAL CLASSIFICATION
A 1-2 for the Silver Arrows, with Verstappen splitting the Ferraris
First points of the season for @danielricciardo in P7 ?
Hard-earned points for Raikkonen Albon ?#ChineseGP ?? #Race1000 pic.twitter.com/fJVpU14xGq
— Formula 1 (@F1) April 14, 2019
BEST TIME BY COMPOUND
![]() |
![]() |
![]() |
---|---|---|
Bottas 1m36.558s |
Vettel 1m34.836s |
Gasly 1m34.742s |
Hamilton 1m36.645s |
Leclerc 1m34.860s |
Stroll 1m36.678s |
Vettel 1m36.998s |
Bottas 1m34.872s |
Russell 1m37.283s |
LONGEST STINT OF THE RACE
COMPOUND | DRIVER | LAPS |
---|---|---|
HARD C2 | Ricciardo | 37 |
MEDIUM C3 | Kubica | 26 |
SOFT C4 | Albon, Gasly, Sainz | 19 |
PIT STOP SUMMARY
CAR | DRIVER | START | PIT 1 | PIT 2 | PIT 3 |
---|---|---|---|---|---|
44 | HAM | C3u | C2n (22) | C3u (36) | |
77 | BOT | C3u | C2n (21) | C3n (36) | |
7 | VET | C3u | C2n (18) | C3n (35) | |
33 | VER | C3u | C2n (17) | C3n (34) | |
16 | LEC | C3u | C2n (22) | C3n (42) | |
10 | GAS | C4u | C2n (19) | C3n (39) | C4u (53) |
3 | RIC | C4u | C2n (18) | ||
11 | PER | C3n | C2n (20) | ||
7 | RAI | C3n | C2n (25) | ||
23 | ALB | C4u | C2n (19) | ||
8 | GRO | C4u | C2n (8) | C3n (35) | |
18 | STR | C3n | C2n (20) | C4n (44) | |
20 | MAG | C4u | C2n (9) | C3n (33) | |
55 | SAI | C3n | C2n (1) | C4n (36) | |
99 | GIO | C4u | C3n (7) | C3n (30) | |
63 | RUS | C3n | C2n (22) | C4n (49) | |
88 | KUB | C3n | C2n (26) | ||
4 | NOR | C3n | C2n (1) | C3u (17) | C4n (34) |
26 | KVY | C3n | C2n (25) | C4n (30) | |
27 | HUL | C4u | C2n (11) |
C2 = Hard C2 | C3 = Medium C3 | C4 = Soft C4
n = new | u = used