
Uszkodzone łożysko – poznaj przyczyny!
Uszkodziłeś łożysko i zastanawiasz się nad możliwymi przyczynami? W tym tekście opisujemy ewentualne sytuacje, które mogły spowodować awarię tego elementu.
Jak poznać przyczyny uszkodzonego łożyska podpowie nam sklep EBMiA.pl oferujący różnego rodzaju łożyska. Na ogół łożyska, które wyjeżdżają bezpośrednio z fabryki, są w stanie nienaruszonym. Psucie się łożyska w większości przypadków wynika z nieprawidłowego użytkowania elementu lub jest skutkiem jego zużycia. Jeśli jednak istnieje wada fabryczna łożyska, to nieprawidłowości występują przeważnie na elementach tocznych i bieżniach. Na uszkodzenia podatne są również inne powierzchnie funkcjonalne.
Nieprawidłowa praca łożysk. Jak ją wyłapać?
Łożyska to skomplikowane komponenty, a do tego znajdujące się głęboko w mechanizmie. Z tego względu trudno jest podejrzeć je podczas pracy. Pierwszym krokiem pozwalającym ocenić, czy działają prawidłowo jest wsłuchanie się w odgłosy. Ocenę stanu łożyska można też przeprowadzić przez ocenę drgań lub w czasie smarowania. Wizualne symptomy zużycia lub uszkodzenia to między innymi wszelkie złuszczenia, rysy, ślady wytarcia, korozja i rdza.
Wspomniane wyżej uszkodzenia są wbrew pozorom dość powszechne, a do tego mają charakter powracający. Z tego powodu Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna stworzyła specjalną metodologię klasyfikowania uszkodzeń łożysk. Ten spis zawiera 6 podstawowych grup uszkodzeń i aż 16 podgrup.
Uszkodzenie łożyska warto wyłapać na wczesnym etapie
Większość nieprawidłowości na powierzchniach tocznych można wyłapać na wczesnym etapie, zanim łożysko całkowicie odmówi nam posłuszeństwa. Dzięki temu równie szybko można je naprawić i oszczędzić pieniądze. Częsta konserwacja i rzetelne naprawy tych elementów pozwalają zapobiec kolejnym awariom. Trzeba też pamiętać, że często psują się też elementy sąsiadujące z łożyskiem.
Teraz przejdźmy już do podziału uszkodzeń. Zasadniczy podział dzieli się na uszkodzenia powstałe przed użytkowaniem oraz w trakcie użytkowania łożyska. Mówiąc przed użyciem mamy na myśli te powstałe np. w trakcie montażu. Z kolei eksploatacyjne uszkodzenia to takie, które zaistniały w wyniku niewłaściwej pracy. Ich cechą charakterystyczną jest fakt, że zawsze dochodzi do nich podczas pracy łożyska.
Podział uszkodzeń łożysk: przedeksploatacyjne i eksploatacyjne
Nieprawidłowości przedeksploatacyjne spowodowane są najczęściej przez:
- złe pasowanie na wale i w oprawie łożyska,
- uszkodzone gniazdo łożyska,
- zbyt duże napięcie w łożysku,
- niewspółosiowość statyczną,
- niewłaściwy transport,
- zły montaż i złe przechowywanie.
Z kolei za uszkodzenia powstałe w trakcie użytkowania odpowiadają najczęściej:
- prąd elektryczny przepływający przez łożysko,
- niewspółosiowość w trakcie pracy,
- nieodpowiednie smarowanie,
- złe uszczelnienie,
- zmęczenie materiału,
Perspektywy naprawy łożyska
Na skalę uszkodzenia łożyska oraz perspektywy jego naprawy i wynikające z tego zapotrzebowanie na konkretne narzędzia i materiały wpływa głównie kilka czynników. Jest to na przykład:
- natężenia prądu i czasu jego trwania,
- rodzaju łożyska,
- obciążenia łożyska i luzu,
- stosowaniu środka smarnego i prędkości łożyska.
Przykładowo w sytuacji, gdy jest to uszkodzenie elektryczne, można zastosować łożysko z izolacją. Przykładem jest łożysko hybrydowe, które posiada bardzo dobrą izolację i może pracować z większą prędkością. Łożyska hybrydowe ponadto cechuje bardzo wysoka trwałość, dzięki czemu czas ich eksploatacji jest znacznie dłuższy niż łożysk innego typu.
Jeśli chcecie skutecznie przeciwdziałać uszkodzeniom łożysk, warto przestrzegać kilku złotych zasad. Po pierwsze trzeba odpowiednio dobrać rodzaj łożyska mając na uwadze konkretne przeznaczenie. Po drugie istotny jest właściwy i profesjonalny montaż. Po trzecie wreszcie trzeba pamiętać o regularnym smarowaniu łożyska i innych zabiegach konserwujących. Dzięki temu jest bardzo duża szansa, że łożysko będzie pracować długo i bezawaryjnie.