
Wielki powrót zielonego królestwa – Zapowiedź GP Eifelu 2020
Po krótkiej wycieczce na inny kontynent, Formuła 1 powraca do Europy, by na jednym z najbardziej lubianych i najbardziej wymagających obiektów na świecie rozegrać Grand Prix Eifelu. Minęło siedem lat od kiedy ryk silników F1 ostatni raz słyszany był na Nürburgringu. Jego właściciele postanowili jednak wykorzystać nadarzającą się w tym sezonie okazję i, ku uciesze kibiców, wywalczyli sobie miejsce w kalendarzu. Przygotujcie się więc na zaciętą rywalizację wśród ogarniającej tor złowieszczej ciemnej zieleni niczym z powieści Stephena Kinga i niskich temperatur (a może nawet deszczu!), w „piekle”, które nie lubi wybaczać błędów.

„Zielone piekło”
Choć obecnej wersji toru nie można zbyt wiele zarzucić – nadal pozostaje jedną z najbardziej ekscytujących – to nie da się ukryć, że Nürburgring słynie ze swojej dużo dłuższej i dużo bardziej przerażającej wersji, którą Sir Jackie Steward nazwał „zielonym piekłem” – Nordschleife. To 22 kilometrowa, przepiękna i jednocześnie (może nie mrożąca ale…) chłodząca krew w żyłach pętla, która wije się pośród ciemnej zieleni gór Eifel. Składają się na nią 172 zakręty (84 prawych i 88 lewych) pod każdym możliwym kątem i nachyleniem, a prawie każdy z nich wykonany jest tak, aby wyciągać jak najwięcej z auta. Nordschleife z pewnością można uznać za wyścigowe dzieło sztuki. Jednak zbudowana jako oryginalna nitka toru w 1927 roku, przez lata pochłonęła zbyt wiele istnień i była świadkiem zbyt wielu okropnych wypadków. Po tym z udziałem Nikkiego Laudy w 1976 roku, postanowiono, że F1 potrzebuje dużo krótszej, bezpieczniejszej i zmodernizowanej wersji.
Ponowne otwarcie Nürburgringu nastąpiło w roku 1984, kiedy to gościł on Grand Prix Europy. Rok później rozegrano tu GP Niemiec, a potem tor wypadł z kalendarza F1 aż do sezonu 1995. Przez lata gościł Formułę 1 pod czterema różnymi nazwami – od GP Niemiec (1951-’54, 1956-’58, 1961-’76, 1985, 2009 i 2013) przez GP Europy (1984, 1995-’96, 1999-2007) i GP Luxemburgu (1997-’98), aż po tegoroczne GP Eifelu. Na żadnym innym obiekcie nie rozegrano wyścigów F1 pod tyloma nazwami.
Obecny układ toru nie przypomina swojej słynnej „piekielnej” wersji, ale korzysta z dawnej prostej startowej Sudschleife, która prowadzi do ciasnego prawego zakrętu numer 1 (Haug-Haken). Następnie kierowcy ruszają w przyjemny, szybki zjazd do szykany Dunlop-Kehre. Stamtąd znów muszą wspinać się pod górę i po serii fantastycznych szybkich zakrętów dojeżdżają do charakterystycznego długiego, prawego zakrętu, który kończy okrążenie. Sami więc widzicie, że Nürburgring nadal ma wiele do zaoferowania!

Zimno wszędzie, co to będzie, co to będzie?
Wygląda na to, że pogoda może odegrać kluczową rolę podczas najbliższego weekendu na Nürburgringu. Zapowiadane temperatury będą wyjątkowo niskie, a na horyzoncie może pojawić się także deszcz. Najwięcej szans na jego obecność przewiduje się na piątek (80%), ale kilka kropel może spaść także w sobotę i niedzielę (60%). Jeśli zaś chodzi o temperatury, to najniższa z nich (9 stopni) przewidywana jest na wyścig. Do tej pory najchłodniejszymi warunkami, w jakich ścigały się bolidy F1 było 5 stopni Celsjusza, możemy więc znaleźć się bardzo blisko tej granicy.

Stara gwardia bije rekordy. Młoda krew debiutuje
W ten weekend Kimi Raikkonen jest na prostej drodze do pobicia rekordu największej ilości wyścigów (323 starty) i, jak informują zagraniczne media, do podpisania umowy z Alfą Romeo na kolejny rok. Fin nie jest jednak pod wrażeniem swojego osiągnięcia i przyznaje, że najważniejsza dla niego jest radość ze ścigania. „Każdy rekord zostanie kiedyś pobity”, stwierdził niedawno z kamienną twarzą.
O ile przyszłość starszego z duetu Alfy Romeo wydaje się pewna, to drugi z foteli nadal czeka na obsadzenie. Plotki o zastąpieniu Antonio Giovinazziego stają się głośniejsze w świetle debiutu Micka Schumachera w pierwszym z piątkowych treningów. Niemiec ma wtedy zastąpić właśnie włoskiego kierowcę. Callum Ilott, a więc drugi z juniorów Ferrari, ma natomiast pojawić się w tym samym czasie w bolidzie Haasa, który napędzany jest włoską jednostką. Czy duet Magnussen-Grosjean również powinien zacząć się obawiać?

Kto jest faworytem do poskromienia toru i pogody?
Pole Position na tym obiekcie nie jest wymarzoną pozycją do startu – zaledwie trzy spośród osiemnastu wyścigów wygrał kierowca startujący z pierwszego pola startowego. Nie oznacza to jednak, że walka o nie będzie mniej ważna, niż zazwyczaj. Głównym kandydatem do niego będą oczywiście kierowcy Mercedesa, którzy w tym sezonie ani razu nie oddali nikomu palmy pierwszeństwa.
Ostatnim zwycięzcą na tym torze pozostaje Sebastian Vettel, ale rok 2013 malował się dla niego w zupełnie innych barwach niż sezon 2020 – nie tylko „byczych”, ale też mistrzowskich. Dlatego też tym razem zapewne nikt nie postawi na Niemca, a oczywistym kandydatem do zwycięstwa pozostanie Lewis Hamilton, który drugi raz podchodził będzie do pobicia rekordu Michaela Schumachera (zapewni mu to 91. zwycięstwo w karierze). Dla Mercedesa będzie to domowy wyścig i właśnie te domowe warunki mogą okazać się dla niego sprzyjające – charakterystyka toru z wieloma szybkimi zakrętami może bowiem pomóc im uciec od najgroźniejszego rywala, czyli Maxa Verstappena w Red Bullu.
Niskie temperatury i widmo deszczu mogą jednak zwiastować prawdziwy hazard, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę to, że Pirelli przywiezie tutaj drugi najtwardszy zestaw, jaki posiadają w swojej gamie. Dodatkowo, Nürburgring jest torem, na którym można śmiało wyprzedzać (w 2013 roku mieliśmy 41 manewrów podczas wyścigu), dobry start nie pieczętuje tu więc utrzymania pozycji w takim stopniu, jak na tych obiektach, gdzie wyprzedzanie jest bardzo trudne.
Nie samą walką o podium jednak człowiek żyje. Jeśli chodzi o pozostałe zespoły, to do tej pory najbardziej wszechstronnymi okazały się Racing Point i Renault. Może to otworzyć drogę dla Daniela Ricciardo i Sergio Pereza, który otrzyma w ten weekend nowy pakiet aerodynamiczny. Za tą dwójka przemawia także fakt, że należą do grupy siedmiu kierowców, którzy już ścigali się na tym obiekcie w trakcie swojej kariery w F1. Również Lance Stroll, który nie ukończył dwóch ostatnich wyścigów będzie chciał odwrócić karty na swoją korzyść. W czasach Formuły 3 (2016 rok) wygrał tu dwa z trzech wyścigów, co składało się na jego ostateczny triumf w serii. Można więc powiedzieć, że wywoził stąd dobre wspomnienia.
McLaren ma za sobą ciężki weekend w Soczi, a jego „papaya” zachowuje się nieco jak „rozkapryszona diva” i wydaje się bardzo wrażliwa na nawierzchnię i warunki, co może być dla zespołu w ten weekend albo błogosławieństwem, albo przekleństwem. Jeśli zaś chodzi o Scuderię, to przywozi ona na niemiecki tor nowy zestaw poprawek dla swojego samochodu, który ma być dopełnieniem dla tego, który zaprezentowali w Rosji. Warto więc bacznie ich obserwować, bo być może pozwoli im to na stałe dołączenie do zespołów Top10. Nadal mocna pozostaje AlphaTauri, która poległa w zdobyciu punktów zaledwie raz w tym sezonie i ma na swoim koncie zwycięstwo z Monzy!
W 2013 roku na podium stanął Vettel, a dwa pozostałe miejsca przypadły Raikkonenowi i Romain’owi Grosjean’owi z Lotusa. Tym razem jednak to zdobycie punktów będzie dla nich niczym podium, bowiem zarówno Alfa Romeo, jak i Haas mają spore problemy ze swoimi konstrukcjami.

Statystyki
-
- Pierwsza Grand Prix: 1951 r.
- Długość toru: 5.148 km
- Liczba zakrętów: 15
- Liczba okrążeń: 60
- Dystans wyścigu: 308.617 km
- Rekord okrążenia: 1:21.046 (Barrichello 2004)
- Najwięcej zwycięstw wśród kierowców: Michael Schumacher (1995, 2000, 2001, 2004, 2006)
- Najwięcej zwycięstw wśród konstruktorów: Scuderia Ferrari (1951, 1952, 1953, 1956, 1963, 1964, 1972, 1974, 1985, 2000, 2001, 2002, 2004, 2006)
Dobór opon
The legendary Nürburgring returns to the F1 after 7 years! Discover more about this "new" F1 circuit: https://t.co/S7MJRbjIbr#EifelGP ?? #Fit4F1 pic.twitter.com/m38EviH6tX
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 5, 2020
Terminarz
Piątek 08.10
11:00 – 12:30 – pierwszy trening
15:00 – 16:30 – drugi trening
Sobota 09.10
12:00 – 13:00 – trzeci trening
15:00 – 16:00 – kwalifikacje
Niedziela 10.10
14:10 – 16:10 – wyścig