
WRC Rajd Szwecji OS18 – Tanak wygrywa, zamieszanie w Hyundaiu!
Ott Tanak i Martin Jarveoja wygrali Rajd Szwecji 2023! Dla estońskiego duetu jest to pierwszy triumf od Rajdu Ypres w zeszłym sezonie, który wygrali jeszcze w barwach Hyundaia. Dla M-Sportu to pierwsze zwycięstwo od zeszłorocznego Rajdu Monte-Carlo.
Rajd Szwecji dostarczał nam niesamowitych emocji przez cały weekend i nie inaczej było na Power Stage. Kontrowersje wzbudziła decyzja Hyundaia, który nakazał Craigowi Breenowi spóźnienie się na PKC. To sprawiło, że Irlandczyk spadł na trzecie miejsce, 0.5 sekundy za Thierry’ego Neuvilla.
Treść pod reklamą
Belg musiał więc na ostatnim odcinku wykręcić po prostu lepszy czas od Breena, a drugi kierowca Hyundaia nie stracić więcej niż 7 sekund do Kalle Rovanpery. Neuville popełnił jednak błąd w ciasnym zakręcie i stracił 2.3 sekundy do zwycięzcy odcinka. O przygodzie swojego kolegi z zespołu nie miał pojęcia Craig Breen i w konsekwencji pokonał go na odcinku o 1.7 sekundy, wracając tym samym na drugą pozycję w rajdzie.
Pięć punktów za Power Stage zostało jednak w Hyundaiu, bo najlepszy czas wykręcił Esapekka Lappi. Drugi był Elfyn Evans ze stratą 0.6 sekundy, a trzeci, praktycznie identyczny, czas wykręcił Kalle Rovanpera. Czwarty wynik uzyskał zwycięzca rajdu – Ott Tanak. Jeden dodatkowy punkt powędrował na konto Craiga Breena.
Ostatecznie Tanak i Jarveoja wygrali rajd o 18.7 sekundy nad Craigiem Breenem i Jamesem Fultonem i został nowym liderem WRC. Ostatecznego układu na podium nie możemy być jeszcze pewnie. Breen co prawda nie może ponownie spóźnić się na PKC, gdyż wtedy przeskoczyłby go również Kalle Rovanpera. Istnieje jednak szansa, że Hyundai znajdzie inną, mniejszą karę, która może pomóc im zamienić swoje załogi miejscami.
Ott Tanak
Znaczy to dla mnie oczywiście bardzo dużo – przyjście do nowego zespołu i danie im radości. To dla nich wielki wysiłek, walczyć z tak dużymi zespołami. Wiem, że dokładam im pewnie trochę stresu, ale tak długo jak to działa, wszyscy wygrywamy. Bycie częścią tego zespołu jest świetne!
Wyniki OS18 Rajdu Szwecji 2023
Pos. | No. | Driver | Class | Time | Prev. | 1st |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 4 |
![]() |
RC1 | 05:42.090 | ||
2 | 33 |
![]() |
RC1 | 05:42.697 | + 00.607 | + 00.607 |
3 | 69 |
![]() |
RC1 | 05:42.712 | + 00.015 | + 00.622 |
4 | 8 |
![]() |
RC1 | 05:42.736 | + 00.024 | + 00.646 |
5 | 42 |
![]() |
RC1 | 05:42.949 | + 00.213 | + 00.859 |
6 | 11 |
![]() |
RC1 | 05:44.734 | + 01.785 | + 02.644 |
7 | 20 |
![]() |
RC2 | 05:57.731 | + 12.997 | + 15.641 |
8 | 22 |
![]() |
RC2 | 05:58.284 | + 00.553 | + 16.194 |
9 | 37 |
![]() |
RC1 | 05:59.850 | + 01.566 | + 17.760 |
10 | 21 |
![]() |
RC2 | 06:01.110 | + 01.260 | + 19.020 |
11 | 25 |
![]() |
RC2 | 06:03.706 | + 02.596 | + 21.616 |
12 | 27 |
![]() |
RC2 | 06:03.928 | + 00.222 | + 21.838 |
13 | 23 |
![]() |
RC2 | 06:04.580 | + 00.652 | + 22.490 |
14 | 28 |
![]() |
RC2 | 06:05.091 | + 00.511 | + 23.001 |
15 | 29 |
![]() |
RC2 | 06:06.630 | + 01.539 | + 24.540 |
16 | 31 |
![]() |
RC2 | 06:06.764 | + 00.134 | + 24.674 |
17 | 32 |
![]() |
RC2 | 06:06.827 | + 00.063 | + 24.737 |
18 | 30 |
![]() |
RC2 | 06:07.969 | + 01.142 | + 25.879 |
19 | 7 |
![]() |
RC1 | 08:10.683 | + 02:02.714 | + 02:28.593 |
20 | 26 |
![]() |
RC2 | 08:56.697 | + 46.014 | + 03:14.607 |
Klasyfikacja generalna po OS18 Rajd Szwecji 2023
Pos. | No. | Elig. | Driver | Class | Pen. | Time | Prev. | 1st |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 8 | M |
![]() |
RC1 | 02:25:54.5 | |||
2 | 42 | M |
![]() |
RC1 | 00:00:10 | 02:26:13.2 | + 18.7 | + 18.7 |
3 | 11 | M |
![]() |
RC1 | 02:26:14.5 | + 01.3 | + 20.0 | |
4 | 69 | M |
![]() |
RC1 | 02:26:19.6 | + 05.1 | + 25.1 | |
5 | 33 | M |
![]() |
RC1 | 02:27:18.5 | + 58.9 | + 01:24.0 | |
6 | 7 | M |
![]() |
RC1 | 02:31:53.5 | + 04:35.0 | + 05:59.0 | |
7 | 4 | M |
![]() |
RC1 | 02:33:36.9 | + 01:43.4 | + 07:42.4 | |
8 | 20 | WRC2 (D/C) |
![]() |
RC2 | 02:33:42.6 | + 05.7 | + 07:48.1 | |
9 | 21 | WRC2 (D/C) |
![]() |
RC2 | 02:34:24.9 | + 42.3 | + 08:30.4 | |
10 | 28 | WRC2 (T/DC/CC) |
![]() |
RC2 | 02:34:57.7 | + 32.8 | + 09:03.2 | |
11 | 27 |
![]() |
RC2 | 02:35:13.8 | + 16.1 | + 09:19.3 | ||
12 | 25 | WRC2 (DC/CC) |
![]() |
RC2 | 02:36:03.7 | + 49.9 | + 10:09.2 | |
13 | 31 | WRC2 (DC/CC) |
![]() |
RC2 | 02:36:24.1 | + 20.4 | + 10:29.6 | |
14 | 37 |
![]() |
RC1 | 02:36:30.5 | + 06.4 | + 10:36.0 | ||
15 | 23 | WRC2 (T/D/C) |
![]() |
RC2 | 02:36:30.6 | + 00.1 | + 10:36.1 | |
16 | 22 | WRC2 (T/D/C) |
![]() |
RC2 | 00:00:10 | 02:36:44.1 | + 13.5 | + 10:49.6 |
17 | 30 | WRC2 (DC/CC) |
![]() |
RC2 | 02:36:53.2 | + 09.1 | + 10:58.7 | |
18 | 29 | WRC2 (DC/CC) |
![]() |
RC2 | 00:01:20 | 02:38:15.6 | + 01:22.4 | + 12:21.1 |
19 | 32 | WRC2 (DC/CC) |
![]() |
RC2 | 02:38:17.9 | + 02.3 | + 12:23.4 | |
20 | 26 | WRC2 (DC/CC) |
![]() |
RC2 | 02:40:17.8 | + 01:59.9 | + 14:23.3 |