
WRC2 – walka trwa. Czy Kajto znów będzie na podium sezonu?
Zasady punktacji w kategorii towarzyszącej głównej rywalizacji w Mistrzostwach Świata są dość zawiłe. Każda załoga zgłoszona do Mistrzostw w ramach WRC2 może wystartować w dowolnej ilości Rajdów, ale przed startem każdego z nich musi podjąć decyzję o tym, czy jego wynik w tym rajdzie zostanie zaliczony do końcowej punktacji sezonu. Takich wyników branych pod uwagę może być maksymalnie siedem, z czego zlicza się punkty z sześciu najlepszych (a najsłabszy z siedmiu się skreśla).
Główni aktorzy sezonu 2023
Na cztery rajdy przed końcem Mistrzostw na piątym miejscu jest Gus Greensmith (pilotowany przez Jonasa Anderssona). Były brytyjski kierowca M-Sportu punktował do tej pory w czterech Rajdach przy czym dwa z nich wygrał, a jednego nie ukończył. Do lidera sezonu traci 20 punktów mając w zanadrzu maksymalnie trzy starty, które jeśli ukończy z dorobkiem punktowym, to ten jeden pechowy start – Finlandię – będzie mógł odliczyć. Najbliższą dla niego szansą będzie Rajd Akropolu.
Treść pod reklamą
Pięć liczonych startów ma posiadający tyle samo punktów Emil Lindholm (z Reetą Hamalainen). Urzędujący Mistrz Świata WRC2 był bardzo zgrany ze swoją fabryczną Skodą Fabią z TokSportu. Ostatnie dwa starty odbył już jednak w nowym dla siebie, również fabrycznym, zespole Hyundaia. Choć nie ma w tym roku na swoim koncie zwycięstw, to kilka razy stał na podium i raz ukończył rywalizację poza punktowaną dziesiątką. Pozostały mu dwa punktowane starty i nie będzie wśród nich Rajdu Grecji, gdyż nie został do najbliższej rundy WRC zgłoszony.
Jeśli o kimś można powiedzieć, że ma w tym roku pecha, to z pewnością będzie to Olivier Solberg (i Eilliott Edmondson), który startuje we wszystkich rajdach sezonu. Jeden z faworytów do tytułu WRC2 rozpoczął mocno – od zwycięstwa w swoim pierwszym punktowanym starcie w Szwecji. Drugie zwycięstwo „ukradli” mu sędziowie w Portugalii, gdzie w nie do końca jasnych okolicznościach nałożono na niego niewynikającą z przepisów karę. Kolejne punktowane rajdy (Sardynia i Estonia) nie powiększyły jego zdobyczy punktowej, która wynosi obecnie 64 „oczka”. Ostatnio był najszybszym wśród kierowców samochodów Rally2 w Finlandii, lecz tego rajdu nie zgłosił do swojej klasyfikacji sezonu. Najbliższą (i przedostatnią) szansą na powiększenie dorobku punktowego będzie dla niego Grecja.
Aktualne podium otwiera rewelacja tego sezonu w kategorii WRC2 – Sami Pajari (pilotowany przez Enni Malkonen). Zwycięzca Junior WRC sprzed dwóch lat, w bieżącym roku jeździ kolejną fabryczną Fabią z TokSportu. W swoich pięciu dotychczasowych startach w WRC2 2023 aż trzy razy stał na podium, wygrywając swoją domową rundę w Finlandii i tylko raz nie zdobywając punktów. Spośród pozostałych dla niego dwóch liczonych startów pierwszym będzie najbliższa runda WRC – Rajd Acropolis.
Wicelider Yohan Rossel (i Arnaud Dunand) – podobnie jak Gus Greensmith – przejechał dopiero cztery rajdy i podobnie jak Brytyjczyk, wygrał dwa z nich. Lepsze pozostałe dwa wyniki dają mu w chwili obecnej 71 punktów i możliwość powiększenia dorobku w trzech rajdach, z których najbliższą jest kolejna runda WRC w Grecji.
W bardzo podobnej sytuacji jest lider – Andreas Mikkelsen (z Torsteinem Eriksenem), który na początku sezonu nie miał budżetu na starty. Opóźniony początek tegorocznej kampanii sprawił, że swoje (aż) 82 punkty zdobył w zaledwie czterech startach, z których dwa przekuł w zwycięstwa, a jedno w trzecie miejsce. Z trzema startami do końca jest z pewnością jednym z faworytów do końcowego tryumfu.
Kajto się nie podda
Teraz na scenę wchodzi zajmujący obecnie siódmą pozycję w klasyfikacji, z trzema tegorocznymi startami, nasz Kajetan Kajetanowicz (pilotowany oczywiście przez Macieja Szczepaniaka). Popularny Kajto otarł się o podium w Meksyku, następnie dowiózł zaskakujące, lecz zasłużone podium na Sardynii oraz w fenomenalnym stylu wygrał w Kenii. Przekłada się to na 55 punktów z możliwością powiększenia tej liczby we wszystkich pozostałych w tym sezonie rundach WRC.
Czy Kajto będzie mógł zaliczyć ten „pełny” siedmiorundowy kalendarz? Tego dowiemy się w najbliższych miesiącach. Na razie wiemy, że jego najbliższy start odbędzie się w Grecji, gdzie jest dobrze znany lokalnym kibicom, przed którymi odnosił tu w przeszłości sukcesy w ERC i w WRC zwyciężając w 2015 (ERC), 2017 (ERC) i 2021 (WRC3).
Biorąc pod uwagę, że logistyka transportu morskiego samochodu na rundy poza Europą nakazuje łączyć ze sobą starty w Chile i w Japonii. Na to wskazują także zapowiedzi Kajetana, że chce do Japonii wrócić. Dodając do tego fakt, że Rajd Europy Centralnej rozgrywany będzie praktycznie u naszych sąsiadów… Można w takim przypadku z dużą dozą prawdopodobieństwa przypuszczać, że Polak i tym razem da nam – polskim kibicom jeszcze wiele radości w tym sezonie.
Nie tylko czołowa siódemka!
Nadmienić trzeba, że identyczną ilość punktów jak Kajetanowicz, zgromadził Nikolay Gryazin (pilotowany przez Konstantina Aleksandrova), ale Rosjanin, który swoją drogą nie bardzo wiem na jakich zasadach jest w ogóle dopuszczany do startów w WRC, ma już za sobą cztery punktowane rundy.
Poza wspomnianymi Mikkelsenem, Rosselem, Pajarim, Solbergiem, Greensmithem i Gryazinem, o punkty z Kajetanowiczem w Grecji walczyć będą: Adrian Fourmaux (i Alexandre Coria), Marco Bulacia (i Diego Vallejo), Georg Linnamae (i James Morgan), Gregoire Munster (i Louis Louka), Lauri Joona (i Tuukka Schemeikka), Robert Virves (i Craig Drew) oraz cała plejada kierowców lokalnych. Polscy kibice będą mogli kolejny raz obserwować start Miko Marczyka (z Szymonem Gospodarczykiem), dla którego będzie to pierwsza zupełnie nowa runda WRC w tym sezonie.
Warto odnotować, że w przeciwieństwie do sezonu 2021, gdzie w WRC i w ERC wielu kierowców zmieniało w trakcie sezonu pilotów, w tym roku wszystkie wymienione powyżej załogi jeżdżą wspólnie od początku trwających Mistrzostw.
WRC2 to nie wszystko
FIA na sezon 2023 powołała do życia subkategorię w ramach WRC2 o nazwie Challenger. Aby być w niej klasyfikowanej nie można mieć na swoim koncie żadnych startów, w których punktowało się dla zespołów fabrycznych oraz nie można mieć żadnych przeszłych tytułów mistrzowskich WRC2 (i byłego WRC3). Takie obostrzenia sprawiają, że kategoria ta stała się areną walki dla większości niezależnych i prywatnych zespołów. Tym bardziej miło patrzy się na nią polskim kibicom, gdyż swoje wszystkie trzy starty Kajetan Kajetanowicz zamienił na zwycięstwa i jest obecnie drugi w klasyfikacji sezonu ustępując jedynie Pajariemu, który ma już za sobą pięć startów. Rywalami Kajetana w drodze po mistrzostwo w tej kategorii są między innymi Gryazin, (Marco) Bulacia, Marczyk, Joona, Munster czy Linnamae.
Reasumując: jeśli więc końcówka sezonu ułoży się po myśli polskiej załogi Skody Fabii w kolorze piaskowym, to kibice z nad Wisły znów będą mogli cieszyć się wielkim sukcesem Kajetana i Maćka.