
Zawody z tradycjami
Od przeszło 15 lat najlepsi kierowcy z Tychów i okolic walczą o tytuł mistrza tego miasta. Ten cykl super sprintów na stale zagościł na torze testowym FCA Poland, obok fabryki w Bieruniu. Dla wielu uczestników zawody te stały się trampoliną do ścigania na wyższym poziomie.
Samochodowe Mistrzostwa Tychów to cykl imprez skierowanych zarówno do amatorów, jak i profesjonalnych zawodników. Ci ostatni – jeżeli mają aktywną licencję – muszą startować w klasie Gość. Zawody mają formułę super sprintów. Rywalizacja toczy się na trasie jednej próby wytyczonej na terenie toru testowego fabryki FCA Poland w Bieruniu.
Idealne miejsce
Samo miejsce rozgrywania zawodów gwarantuje emocje. Tor FCA Poland to obiekt testowy z prawdziwego zdarzenia, z siecią wąskich i krętych uliczek, sztucznym wzniesieniem, które przy szybkim przejeździe zamienia się w widowiskową hopę i owalem z mocno wyprofilowanymi zakrętami. Zawodnicy rywalizują na ok. 3,5-kilometrowej trasie, łączącej wszystkie najciekawsze elementy toru. W trakcie zawodów próba sportowa jest pokonywana kilka razy.
Aby wystartować w SMT wystarczy prawo jazdy kategorii B – w przypadku kierowcy – lub ukończone 17 lat – w przypadku pilota. W zawodach mogą startować zarówno samochody seryjne, jak i pojazdy przygotowane do sportu motorowego. Poza klasami Open i Gość wszyscy zawodnicy muszą startować na drogowych oponach z homologacją E.
Klasy według potrzeb
Rywalizacja w SMT toczy się w klasach. Samochody zostały podzielone na cztery klasy według pojemności silnika. Auta z silnikami 1,4 l i mniejszymi plasują się w klasie 1. Klasa 2 przeznaczona jest dla pojazdów z jednostkami od 1,4 do 1,6 l, a klasa 3 – od 1,6 l do 2 l. Najmocniejsza kategoria 4 to samochody z silnikami o pojemności powyżej 2 l. Organizatorzy przygotowali tez kilka dodatkowych klas. Wielką popularnością cieszy się klasa CENTO, w której rywalizują Fiaty Cinquecento i Seicento. Klasa PPC została z kolei pomyślana o popularnych wśród fanów sportów motorowych małych Peugeotach (106 i 206) i Citroënach (Saxo i C2). Oddzielną kategorię przygotowano także dla aut z napędem na tył – tu niepodzielnie rządzą samochody BMW. Klasy Open – 4WD i 2WD przeznaczone są dla aut z większymi modyfikacjami, w których elementy karoserii zostały zastąpione częściami z kompozytów lub tworzyw sztucznych. Dla samochodów wyprodukowanych przed 1989 r. stworzono klasę Retro. Zawodnicy z licencją sportową rywalizują w klasie Gość.
Bonus na trasie rajdu
Samochodowe Mistrzostwa Tychów dla wielu kierowców były początkiem udanej kariery na wyższych szczeblach motorsportu. Aby wspierać motywację młodych zawodników, organizatorzy cyklu dają im szansę zmierzenia się z najlepszymi rajdowcami w Polsce. We wrześniu, podczas Rajdu Śląska – rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski – najlepsze załogi SMT będą rywalizować na trasie odcinka specjalnego pod Stadionem Śląskim. Dzięki temu będą mogły porównać swoje czasy do rajdowej czołówki. Do startu w Super Sprincie SMT przy Rajdzie Śląska dopuszczonych zostanie po pięć najlepszych załóg z każdej klasy – punktacja zostanie podliczona po piątej rundzie SMT.
Edukacja
SMT to nie tylko rywalizacja sportowa. Organizatorzy z Automobilklubu Ziemi Tyskiej cały czas starają się wspierać młodych kierowców i pomagać im podnosić umiejętności za kierownicą. Temu służy cykl eventów na torze w Bieruniu, podczas których odbywają się m.in. zajęcia praktyczne pod okiem profesjonalnych instruktorów, a także pogadanki w szkołach dotyczące przepisów ruchu drogowego i bezpieczeństwa. To także kursy udzielania pierwszej pomocy i zawody dla młodych kierowców. Akcje te są prowadzone przy wsparciu partnerów – m.in. śląskiej drogówki.
Tradycja
Samochodowe Mistrzostwa Tychów to jedna z najważniejszych imprez organizowanych przez Automobilklub Ziemi Tyskiej, niemal od początku jego działalności. Zawody te odbywają się już od przeszło 15 lat. Początkowo miały formę Konkursowych Jazd Samochodem (KJS) w centrum miasta. Z czasem przeniosły się na tor do Bierunia i przyjęły formułę super sprintu. Każda runda cieszy się wielkim zainteresowaniem wśród zawodników jak i widzów. Listy zgłoszeń zapełniają się błyskawicznie, a na kibiców można liczyć zawsze – niezależnie od pogody. W tym sezonie oprócz ośmiu punktowanych rund SMT odbędą się także imprezy dodatkowe – jedną z nich jest wspomniany już Super Sprint SMT przy Rajdzie Śląska. Drugi event to Barbórka Tyska, która już od lat kończy sezon motorsportowy w Tychach. Te nie zaliczane do punktacji SMT zawody są zawsze okazją do podziękowania sponsorom, rodzinom i przyjaciołom, a przede wszystkim – do dobrej zabawy na torze.
Samochodowe Mistrzostwa Tychów 2022:
III runda – 15 maja 2022 r.
IV runda – 05 czerwca 2022 r.
V runda – 03 lipca 2022 r.
VI runda – 04 września 2022 r.
VII runda – 09października 2022 r.
VIII runda – 06 listopada 2022 r.
Super Sprint przy Rajdzie Śląska – 10 września 2022 r.
Barbórka Śląska – 11 grudnia 2022 r.