
Nowe będzie lepsze? Zmiany w F1 na 2021 rok
Wczoraj o godzinie 17.00 czasu polskiego na konferencji prasowej zostały przez Liberty Media i FIA ogłoszone nowe przepisy, które zadebiutują w 2021 roku i mają nam poprawić widowisko. Nad przepisami tymi decydenci siedzieli od ponad roku, jednak do ostatniej chwili te przepisy były modyfikowane. Głównymi postulatami zmian są: mniejsze różnice między całą stawką, bliższe ściganie (poprzez redukcję brudnego powietrza), zredukowanie kosztów, stworzenie dobrze wyglądających i ekscytujących bolidów. Czy zmiany te rzeczywiście odzwierciedlają postulaty oraz czy uwzględniają zdanie kibiców i kierowców?
Wizualne zmiany
W oficjalnym komunikacie od F1 są wymienione wszystkie zmiany w wyglądzie bolidu, które zostaną wprowadzone od rewolucyjnego sezonu:
- zmieniony nos bolidu,
- przednie skrzydło,
- wlot powietrza,
- sidepod
- kanały hamulcowe
- tylne skrzydło
Modelowy bolid ma wyglądać następująco:


Masa
Tutaj działania Liberty Media i FIA są niezrozumiałe, ponieważ zmniejszenie masy było głównym postulatem ze strony kierowców i kibiców, aby bolidy były zwinniejsze. Tymczasem masa minimalna bolidu została zwiększona z 743 do 768 kg. Głównymi czynnikami większego limitu minimalnej masy są:
- większe koła,
- cięższe opony,
- silnik,
- części odpowiadające za bezpieczeństwo,
- oraz inne zalecane przez regulamin standardowe części bolidu.
Jednostka napędowa
Z oficjalnych informacji otrzymanych od F1 wynika, że przy silnikach zostanie zachowany status quo z niewielkimi zmianami na rzecz redukcji kosztów. Te zmiany to:
- tak jak wyżej wspominałem, zwiększona masa,
- ograniczenie ilości używanych materiałów,
- standardowa pompa paliwa HP.
Zachowany oczywiście został jeden z najważniejszych przepisów, który obliguje zespół wytwórcy silnika do dostarczania dokładnie takiej samej jednostki napędowej dla zespołu klienckiego.
Paliwo i olej silnikowy
Tutaj zmiany zostaną wprowadzone dla zwiększenia i propagowania na cały świat znaczenia paliw odnawialnych przyjaznych dla środowiska. W roku 2021 paliwa odnawialne powinny dwukrotnie wzrosnąć, do 20%. W kolejnych latach F1 zobowiązuje się do dalszego zwiększania liczby paliw przyjaznych dla środowiska, które zdefiniuje z producentami jednostek napędowych oraz z dostawcami paliw.
Natomiast od strony technicznej zostaną ujednolicone:
- standardowe pompy wysokociśnieniowe,
- standardowy przepływomierz,
- kolektor i niektóre elementy zewnętrzne.
System skrzyni biegów
Przy skrzyni biegów, podobnie jak przy silniku, głównym powodem zmian były oszczędności i zniesienie niepotrzebnych wydatków dla zespołów, które zostały wyeliminowane przez zmiany w regulaminie:
- aby nie „zablokować” mechanizmu różnicowego, wymiary skrzyni biegów zostały zdefiniowane w bardziej restrykcyjny sposób,
- uproszczenie wału napędowego,
- Jedne, kompletne przeprojektowanie jest dozwolone raz w cyklu pięcioletnim.
Zawieszenie, układ kierowniczy, koła i opony
Tutaj zostały wprowadzone następujące zmiany:
- uproszczenie zawieszenia,
- zakaz zawieszenia hydraulicznego
- prostsze systemy wewnętrzne (tzn. sprężyny, amortyzatory etc.)
- ograniczenia kinematyczne mające na celu rozwiązanie słabo uregulowanego obszaru poza kołem,
- oddzielenie zawieszenia i jego owiewek
- większe koła (18”)
- zachowanie koców grzewczych na co najmniej 2021 i 2022 rok,
- Piasty, nakrętki i mocowanie koła według określonego projektu.
Ulepszenie bezpieczeństwa
Jak wiemy, od wielu lat FIA bardzo mocno walczy o bezpieczeństwo w sportach motorowych. Między innymi dzięki temu wprowadzono w królowej motorsportu system HALO, który już kilkukrotnie ochronił kierowców przed poważnymi obrażeniami. Teraz zostaną wprowadzone niewielkie poprawki, które jednak ponownie mają uczynić te bolidy bezpieczniejszymi:
- lepsze zabezpieczenie przed odpadającymi częściami bolidów w razie kolizji,
- dodanie gumowej membrany na niektóre elementy,
- praca nad zapobieganiem odpadania przedniego skrzydła od bolidu,
- zwiększone pochłanianie energii uderzenia z przodu (dłuższy nos),
- Zwiększona wytrzymałość bocznego podwozia,
- Ulepszony zagłówek i jego mocowanie do podwozia,
- wzrost uwięzienia koła z powodu większej masy (system, który zapobiega odpadaniu kół).
Sportowe regulacje
Nie będzie tutaj rewolucyjnych zmian, ponieważ mówiło się o nich od dawna oraz celem Liberty Media i FIA było maksymalne możliwe zbliżenie tego regulaminu do tego, który mamy teraz. Oto zmiany:
- zwiększenie ilości wyścigów z limitem do 25 weekendów wyścigowych na sezon,
- redukcja symulacji komputerowych oraz symulacji w tunelu aerodynamicznym,
- Po kontroli technicznej w piątek wprowadzono zakaz zmian części na te w innej specyfikacji, ale umożliwione jest ich testowanie,
- Skrócenie formatu weekendowego (z 4 dni do 3 dni), więcej można poczytać tutaj:https://test.webgrafika.pl//f1/rewolucja-w-rozkladzie-weekendu-f1-od-sezonu-2021/
Finansowe regulacje
Tutaj nastąpią największe zmiany, ponieważ jednym z głównych celów wprowadzenia zmian były cięcia kosztowe dla zespołów, aby zachęcić obecne je (szczególnie te mniejsze, nie fabryczne) do pozostania w F1 oraz zachęcenie potencjalnych nowych zespołów do wejścia w świat królowej motorsportu. Innym celem było też ustalenie poziomu ograniczenia kosztów ustawionego na poziomie, który ułatwia zmniejszenie różnic wydajności i utrzymanie unikalnej technologii i wyzwania inżynierskiego F1. Oto zmiany, które mają do tego doprowadzić:
- poziom limitu kosztów na dany sezon został ustalony na 175 mln$ dla 21 wyścigów, każdy wyścig mniej to niższy o 1 milion limit, natomiast każdy dodatkowy wyścig to 1 milion więcej limitu,
- zgodność z przepisami technicznymi i sportowymi,
- zredukowane koszty superlicencji
- Nakłady na badania i rozwój zmniejszone do 36 mln$ na okres czterech lat,
Termin realizacji planowany jest w następujący sposób:
• Do grudnia 2019 r .: finalizacja ramowych przepisów finansowych FIA F1 (tj. wskazówki, procedury wdrażania, szablony)
• 30 czerwca 2020 r .: Opcja przekazywania danych finansowych z 2019 na zasadzie dobrowolności, nawet jeśli nie jest wyraźnie przewidziany w przepisach finansowych FIA F1.
• 31 marca 2021 r .: dobrowolne przekazywanie danych finansowych za 2020 r. bez wniosku o wszelkich karach finansowych lub karach sportowych
• 31 marca 2022 r .: obowiązkowe przedłożenie danych finansowych za 2021 r. Z zastosowaniem
kar finansowych i sportowych w przypadku proceduralnych i / lub finansowych (drobnych / istotnych) naruszeń (wdrożenie w pierwszym roku).
Czy ta rewolucja wprowadzi pozytywne zmiany? Dla mnie wygląda to bardzo interesująco i przynajmniej te przyjęte regulaminy oraz suche dane przedstawiają się obiecująco. Jeśli te przemiany mają rzeczywiście zredukować brudne powietrze oraz poprawić ściganie i cały cyrk, którym jest F1 to poprę te zmiany. Jednak wiadomo, że zespoły będą kombinowały jak mogą poprawić osiągi i znajdowały luki w regulaminie, które będą im dawały przewagę, a to może się skończyć tym, że ta rewolucja okaże się co najwyżej ewolucją. Oby jednak tak się nie stało.